En ollut koskaan kuullutkaan puskuroinnista, mikä sai miettimään mitä kaikkea minulta jäi oppimatta lukiossa paikkatiedosta. Puskuroinnissa halutun kohteen ympärille piirretään vyöhyke, jonka koon saa itse päättää. Puskuroinnin avulla pystyy helposti laskemaan kuinka monta tutkittavaa kohdetta jää puskurivyöhykkeen sisään tai ulkopuolelle. Tämä on helppo tapa tutkia erilaisille asioille altistumista, kuten melulle. Lentoliikenteen aiheuttama melu oli eräs kurssikerralla tarkasteltavista asioista.
Muiden kurssiblogeja lukiessani olen huomannut, etteivät monetkaan ole MapInfon suuria faneja. Usean mielestä ohjelma on kömpelö ja hidas ja jotkut ovat kokeneet ohjelman monimutkaiseksi (ainakin alussa). Minulla näitä tunteita ei ole ollut usein, muutaman kerran ehkä. Johtuuko se siitä, etten tiedä mitä teen ja näpyttelen ja klikkailen vain oikeita kohtia, vai siitä että ymmärrän ohjelman toimintaa? Veikkaan ensimmäistä.
Käyttämämme toiminnot MapInfolla ovat olleet yksinkertaisia ja helpohkoja, minkä vuoksi asioita, joita pystyy tutkimaan, ei ole vielä valtavasti. Kurssin aikana on tullut toistettua samoja asioita ja toimintoja niin paljon, että toiminnot ovat jääneet mieleen jo melko hyvin ja hiiri muistaa liikkua lähes aina oikeaan paikkaan oikeaa toimintoa varten.
”Yhteistyö Mapinfon kanssa sujui vaihtelevasti. Jos kaikki meni niin kuin piti, löytyi myös ratkaisu tehtävään nopeasti. Mutta jos rasti meni väärään ruutuun, cosmetic layer unohtui pois päältä tai sanojen ”is within” ja ”contain” merkitykset menivät sekaisin, sai opettaja kyllä pian tulla auttamaan. Tein tehtäviä parin kanssa samaa tahtia, ja myös siitä oli huomattavaa apua. Kun toinen oivalsi jotain, päästiin yhdessä taas lähemmäs ratkaisua. Parin kanssa onnistuimme jopa ratkaisemaan mystisten prosenttilukujen arvoituksen, ilman opettajan apua.” (H. Rautakoski, 2016)
’Epäonnistumisen seurauksena päästin kuitenkin lähes kaikille niin tutun hieman vaivaantuneen huudon: ”Arttuu…”.’ (J. Lilja, 2016)
Odotan kertaa kun en joudu pyytämään apua kertaakaan, mutta yleensä ongelmat ovat johtuneet minusta eli ohjelman käyttäjästä, eivätkä ohjelmasta. Ajatustyö, eli miksi tekee jotakin, on vielä itselläni kehitysvaiheessa. Onneksi vieressä istujalta voi pyytää apua, ja kahdestaan tehtävien ratkaiseminen on toisinaan ollut helpompaakin.
Loppuun laitan kurssikerran tehtävien vastaukset. Muiden blogeja tarkastellessani huomasin, kuinka paljon eri vastuksia ihmiset olivat saaneet samoista tehtävistä. Tikkurila-tehtävässä vastausten vaihteluun vaikutti se, mistä ja kuinka pitkän viivan piirsi puskurointia varten.
Kurssikerran tehtävien vastaukset | |
Malmin lentokenttä | henkilöä |
2 km päässä lentokentän kiitoradasta asuu | 54 613 |
1 km päässä lentokentän kiitoradasta asuu | 8 336 |
Helsinki-Vantaan lentokenttä | |
asukkaat 2 km säteellä kiitoradasta | 9985 |
asukkaat 65 dB | 333 |
asukkaat 65 dB melualueella 2 km säteellä asuvista | 3,3 % |
asukkaat vähintään 55 dB melualueella | 8696 |
asukkaita 60 dB alueella, jos laskeutumissuunta Tikkurilasta | 12488 |
Juna-asemat | |
asukkaita 500 metrin säteellä juna-asemasta | 82860 |
väkiluku Vantaalla | 478458 |
alle 500 metrin päässä asemasta asuvia Vantaalla | 17,3 % |
työikäisistä (15-64 v.) alle 500 metrin säteellä asuu | 71,30 % |
Yleistä juttua | |
Taajamassa asuvia vantaalaisia | 96,9 % |
kouluikäiset taajamissa | 48323 |
kouluikäiset Vantaalla | 49981 |
kouluikäisiä taajamissa | 96,7 % |
asuinalueet, joilla ulkomaalaisia vähintään 10% | 27 |
asuinalueet, joilla ulkomaalaisia vähintään 20% | 11 |
asuinalueet, joilla ulkomaalaisia vähintään 30% | 6 |
Yhtenäiskoulun koulupiiri | |
asukkaita koulupiirissä yhteensä | 1894 |
seuraavana vuonna koulunsa aloittavia (nyt 6-vuotiaita) | 14 |
yläkouluikäisiä (12-14 vuotiaita) seuraavana vuonna koulupiirissä | 62 |
koululaisia (7-15 v.) koulupiirissä % | 8,4 % |
muunkielisiä asukkaita koulupiirissä | 110 |
muunkielisiä asukkaita koulupiirissä % | 5,8 % |
muunkielisiä koululaisia (arvio) | 10 |
– Kanerva
Lähteet:
H.Rautakoski (2016). Kurssikerta 5. Matematiikkaa MapInfolla. https://blogs.helsinki.fi/helenrau/, viitattu 20.02.2016
J. Lilja (2016). Bufferointia, lentokenttiä ja uima-altaita. https://blogs.helsinki.fi/jiri/, viitattu 20.02.2016