Liikenteen kasvihuonepäästöjä ja ajoneuvoja maakunnittain Suomessa

Tämä kurssikerta yllätti minut iloisesti: pääsin huomaamaan, että vastoin kaikkia odotuksiani, lopulta opinkin käyttämään Qgissiä ilman, että täytyy pitää jotakuta kädestä kokoajan ja kysyä neuvoa. Päätin tehdä omat karttani, kuten otsikko kertookin, liikenteen kasvihuonepäästöistä ja ajoneuvoista Suomessa maakunnittain.

Aineistoja etsin Tilastokeskuksen sivuilta, ja lopulta sieltä valikoitui kaksi ja aineistoa.  Ajoneuvokanta alueittain (ml. Ahvenanmaa), 2011-2021 ja Kasvihuonekaasupäästöt maakunnittain, 2011-2019.  Kummastakin loin CSV-tiedoston Excelin avulla ja siirsin ne Qgissiin aiemmin kuntatietokannasta maakuntatietokannaksi muuttamaani tiedostoon. Kuntatietokanta tosiaan löytyi jo aiemmin koneelta toisen kurssikerran tehtävästä, mutta en käyttänyt sitä suoraan sellaisenaan, vaan käytin aikaa sen muokkaamiseen oikeaan muotoon. Tässäkin tuli itselleni yllättävä hetki, kun tajusin muistavani ulkoa, miten yhdistellä tietoja kätevästi tietokannassa. Muita teknisiä asioita, jotka onnistuivat helposti: pinta-alojen määrittäminen field calculatorilla ja attribuuttien yhdistely samaan tietokantaan. Lopputuloksena on tyytyväinen Kata, joka on tajunnut osaavansa käyttää Qgissiä. Ja tietenkin kartat. 

Kuva 1: Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt maakunnittain 2019

Ensimmäisessä kartassa näkyy koropleettikarttana esitetty aineisto, jossa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2019 on esitetty tuhansina CO2-ekvivalentteina per asukkaat neliökilometria kohden. Tämä sen takia, että aineisto olisi vertailtavaa. Histogrammina on esitetty kokonaismäärä CO2-ekvivalentteja tuhansina tonneina.

Ongelma tässä kartassa on se, että kaikilla ei ole autoa. Osa käyttää julkisia, osalla ei vain ole autoa käytössä. Myös se, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on helpompaa päästä esimerkiksi kauppaan ilman autoa, kuin Lapissa. (Ja näidenkin välillä huomaa koropleettikartasta, että silti Lapin päästöt näyttää hyvin pieniltä ja pääkaupunkiseudulla suurilta).

Tästä syntyi ratkaisu: tehdään toinen kartta!

Kuva 2: Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt maakunnittain 2019, liikennekäytössä olevat ajoneuvot

Tässä kuvan 2 kartassa on edelleen sama koropleettikartta pohjalla, mutta siihen on lisätty toinen histogrammi edellisen tilalle: vuonna 2019 liikennekäytössä olleet ajoneuvot maakunnittain. Omasta mielestäni tämä selkeyttää erittäin paljon koropleettikarttaa ja tekee siitä helpommin tulkittavan. Esimerkiksi Lapin pieni päästömäärä on helpommin tulkittava, kun huomataan esimerkiksi Uudenmaan maakunnan ja Lapin maakunnan välillä oleva suuri ero ajoneuvojen määrässä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *