6. kerran pelleily

Heipparallaa,

toisiksi viimeinen postaus on täällä! 6. kerralla mentiin ensin ulos kiertelemään tunniksi ja näin ollen keräämään dataa. Ulkona olikin kivan kirpeä pakkassää ( lue: liian kylmä).  Datan keräämiseen käytettiin appia nimeltä Epicollect 5,  joka ei aluksi toiminut omalla puhelimellani ollenkaan. Pienen tappelun jälkeen sekin alkoi onneksi toimia.

Kun oltiin taas turvassa, lämpöisessä luokassa oli aika käsitellä dataa. Sitä tehiinkin jonkin aikaa, koska harjoiteltiin kartan ja pistein yhdistämistä (.csv muodossa). Tämän jälkeen siirryttiin varsinaiseen viikkotehtävään.

Viikko tehtävänä oli tehdä yksi teemakartta tulivuoriin, määnjäristyksiin tai meteoriitteihin liittyen. Itse valitsin maanjäristystietokannan, koska ne ovat aina kiehtoneet minua eniten. Ensin piti tietty kerätä data ja siirtää exceliin, jossa piti muuttaa kaikki pisteet pilkuiksi ja laittaa tekstit omiin sarakkeisiinsa. Sen jälkeen tiedosto tuli tallentaa .csv muotoon, jotta se aukeaa oikein QGIS:n. No kaikkihina meni hyvin, kunnes aloin tuomaan tiedostoani ohjelmaan. Tappelin pari päivää sen kanssa, ettei tiedosto auennut ollenkaan QGIS:n. Kolmantena päivänä se vihdoin aukesi (ja mitään en ollut muuttanut…). Seuraavaksi tuli ongelmaksi taustakartta. Jonkin vuoksi se ei auennut kotikoneella. Kunnes eilen, vihdoin ja viimeinen sain aukaistua datan koulun koneella. Silloin niiden tuomisissa ei ollutkaan mitään ongelmaa… Ehdin kuitenkin jo valittaa asiasta Sakulle, joka ystävällisesti tarkasti, että tietokannat aukeavat oikein.

Valmiiseen karttatuotokseeni olen siis vihdoin tyytyväinen, mielestäni kartasta erottuu selkeästi eri puolilla maapalloa olleet maanjäristykset ja niiden voimakkuus. (Kartassa esittetty vain yli 6 magnitudin järistykset.) Mitään varsinaisesti uutta kartta ei toki tarjoa. Voidaan selkeästi nähdä, että erityisesti litosfäärilaattojen reuna-alueilla tapahtuu paljon voimakkaita järistyksiä ja niiden keskellä vain muutamia. Samalla voidaan nähdä, että eniten voimakkaita järistyksiä tapahtuu Tyynenmeren tulirenkaan alueella, jossa itseasiassa tapahtuu jopa 90% kaikista maailman maanjäristyksistä. Nämä molemmat päätelmät olivat kuitenkin jo yleisessä tiedossa. Tämä voisi kuitenkkin olla hyvin selkeä tapa hahmottaa asiaa, esimerkiksi yläasteella tai lukion maantieteessä. Lisäksi voitaisiin tehdä tietokanta esimerkiksi voimakkaasti räjähteneistä tulivuorista ja verrata niitä keskenään. Näin oppilaat ymmärtävät, että itseasiassa hyvin suuri osa maanjäristyksistä tapahtuu alueilla, joilla on myös paljon tuhoisasti räjähtäviä tulivuoria. Samalla voitaisiin opettaa, kuinka Tyynenmeren tulirenkaalla tapahtuu myös paljon räjähtäviä tulivuorenpurkauksia.

Saisipa tällä kartalla siis selitettyä aivan perus mekanismeja maapallolla. Samalla voidaan siis myös auttaa oppilaita spatiaalisessa hahmottamisessa.

Lähteet:

Viitaus tulirenkaan alueeseen: