Derivaatan kauneudesta

Lukuvuosi on kohta aluillaan ja toista vuotta pitkää matematiikka lukevat ovat aloittamassa derivaattakurssia MAA6. Kisallioppiminen.fi:ssä rupeaa myös MAA6-kurssimateriaalin ensimmäinen versio olemaan valmis. Voi olla, että viimeisten lukujen kaikki tehtävät eivät ole ihan vielä kohdillaan ensimmäisen jakson alussa, mutta ne valmistuvat kyllä siihen mennessä, kun ne tulevat opiskelijoille ajankohtaiseksi.

Kurssimateriaalin liittyy myös mukava yllätys, josta alla:

Stanfordissa vaikuttava matemaatikko Keith Devlin on yksi tunnetuimpia matematiikan popularisoijia. Hän on kirjoittanut matematiikan ideoista ja henkilöistä kirjoja, kehittänyt mobiilipelejä, kehittänyt verkkokursseja ja kirjoittaa blogeja.

Massiivisten avointen verkkokurssien -hypen ollessa kuumimmillaan 2012 hänen kurssialusta Courserassa tarjoamansa kurssi Introduction to Mathematical Thinking oli yksi edistyksellisimmistä kursseista. Kurssi pohjautui samannimiseen kurssiin, jota hän luennoi Stanfordin yliopistossa. Se keskittyi avartamaan osallistujien matemaattista maailmankuvaa, jonka koulumatematiikka oli saattanut surkastuttaa mekaaniseksi ulkoaopeteltujen algoritmien suorittamiseksi. Jotakin vastaavaa lukioon mukautettua sisältöä toivoisin jatkossa, kun pohditaan minkälainen MAY1-kurssin tulisi olla. Courserassa tarjotaan edelleen tätä kurssia, mutta Devlinin mielestä vesitettynä versiona.

Devlinin blogi Devlin’s Angle on mielestäni yksi parhaista matematiikkaa käsittelevistä blogeista. Muun muassa kertolaskua käsittelevät kirjoitukset It Ain’t No Repeated Addition ja It’s Still Not Repeated Addition aiheuttivat aikanaan paljon keskustelua. (Älkää antako vanhojen kirjoitusten ulkoasun rikkoutumisen vaivata, sillä sisältö on edelleen kohdillaan.)

Mielestäni yksi hienoimmista Devlinin kirjoituksista on vuodelta 2006,  Letter to a calculus student. Siinä Devlin kirjoittaa lyyrisesti ja vaikuttavasti differentiaalilaskentaa opiskelevalle opiskelijalle sen ideoiden kauneudesta. Usein matematiikan popularisoinnissa keskitytään matemaatikon (usein omaleimaisen) persoonan kuvailemiseen tai kuvataan matemaattisen idean sovelluksia. Kun matematiikan kauneudesta kirjoitetaan, esitetään usein geometrisia kuvia tai psykedeelisiä fraktaaleja. Devlinin tekstissä kuitenkin itse matematiikka on keskiössä. Tekstin lopetus on puhutteleva: ”If ever any painting, novel, poem, or statue can be thought of as having a beauty that goes beneath the surface, then the definition of the derivative may justly claim to have more beauty by far”.

Saimme Keith Devliniltä luvan suomentaa ja julkaista hänen blogikirjoituksensa kisallioppiminen.fi-sivulla ja Kirje differentiaalilaskennan opiskelijalle löytyy nyt MAA6-kurssin etusivulta. Olemme tästä hyvin kiitollisia ja toivottavasti sen lukeminen avartaa jollekin lukion opiskelijalle matemaatiikkaa uudella tavalla!

Tietoa kirjoittajasta