Basic – helppo kieli ohjelmoinnin aloittamiseen (Ohjelmointikielet kautta aikojen 5)

Seuraava teksti on julkaistu alunperin Linkin Facebook-sivulla 21.10.2022

Tämä julkaisu on viides osa syksyllä 2022 alkaneesta julkaisusarjasta, joka käsittelee erilaisia ohjelmointikieliä historian saatossa. Tervetuloa mukaan matkalle ohjelmointikielten maailmaan!

Basic-kielen kehitys käynnistettiin vuonna 1964 Dartmouthin yliopistossa. Tavoitteena oli saada aikaan helppo ohjelmointikieli, jonka avulla kuka tahansa opiskelija voisi tutustua ohjelmointiin ja tietokoneisiin. Basicista on toteutettu vuosien saatossa suuri määrä erilaisia versioita. Basic ei olekaan oikeastaan yksittäinen ohjelmointikieli vaan perhe ohjelmointikieliä, jotka muistuttavat toisiaan.

Perinteinen Basic-ohjelma muodostuu komennoista, joista jokaisen edessä on rivinumero. Esimerkiksi komento “LET X = 5” asettaa muuttujalle X arvon 5 ja komento “PRINT X” tulostaa muuttujan arvon. Tärkeässä roolissa ovat hyppykomennot, joiden avulla voidaan haarautua ehtojen perusteella sekä toteuttaa silmukoita. Esimerkiksi komento “IF X = 2 THEN GOTO 100” hyppää riville 100, jos muuttujan X arvo on 2.

Basic saavutti merkittävän aseman kotitietokoneissa ja ohjelmoinnin aloituskielenä 1980-luvulla. Esimerkiksi Commodore 64 -tietokoneessa Basic toimi käyttöjärjestelmänä: koneen käynnistämisen jälkeen avautui Basic-tulkki, jonka kautta pystyi käynnistämään muita ohjelmia. Tämän seurauksena jokainen koneen käyttäjä joutui ainakin vähän kosketuksiin Basic-ohjelmoinnin kanssa.

Basicia on arvosteltu siitä, että se kannustaa huonoon ohjelmointityyliin. Syynä tähän olivat erityisesti hyppykomennot, joiden vuoksi ohjelman rakenteesta tuli helposti sekava. Basic on kuitenkin kehittynyt pikkuhiljaa rakenteisen ohjelmoinnin suuntaan. Tämä tarkoittaa, että hyppykomentojen sijasta käytetään ehto- ja silmukkarakenteita, jotka helpottavat ohjelman ymmärtämistä. Basic on saanut tässä vaikutteita esimerkiksi Pascal-kielestä.
Tärkeä syy Basicin myöhempään suosioon oli se, että Microsoft panosti kieleen. Vuonna 1991 Microsoft julkaisi Visual Basic -kielen, josta tuli suosittu väline Windows-ohjelmointiin. Visual Basicissa ohjelmoija pystyi piirtämään sovelluksen käyttöliittymän ja lisäämään Basic-koodia tapahtumien (esimerkiksi “käyttäjä painaa nappia”) käsittelemiseen. Tämän ansiosta aiemmin vaikeana pidetty Windows-ohjelmointi tuli kaiken kansan saataville.
Basicin loiston päivät ovat nykyään kaukana takanapäin. Basic on menettänyt asemansa ohjelmoinnin aloituskielenä, ja modernimpi Python on perinyt sen aseman. Viimeinen naula Basicin arkkuun lyötiin keväällä 2020, kun Microsoft ilmoitti, ettei se aio enää kehittää Visual Basicia, vaan kieli on saavuttanut kehityksensä päätepisteen.

Kuva: Basicilla toteutettu peli DONKEY.BAS, jonka kehittivät Bill Gates ja Neil Konzen (lähde https://www.maizure.org/pro…/decoded-donkey-bas/index.html)