Kenttätyöt mielessä!

Ilmassa on jotain uutta: kevään tuntua! Puissa vihertävät silmut ja ensimmäiset leskenlehdet paistattelevat kohta auringon valossa. Arkeologin kenttäkausi lähestyy ja mielen täyttää innokas inventoinnin suunnittelu. Nimistöntutkija puolestaan etsii karttoja tilattavaksi ja metsästää informantteja. Molempien kohteena on Villingin saari Helsingin edustalla. Tässä hankkeessa yhdistetään nimistöntutkimuksen ja arkeologian voima!

Merellinen Helsinki -hanke pyörähti käyntiin viime keväänä dosentti Terhi Ainialan ja professori Mika Lavennon ideoinnin pohjalta. Työryhmään kuuluvat lisäksi tohtori Paula Kouki ja harjoittelijat Annukka Debenjak ja Marika Luhtala. Arkeologian ja suomen kielen oppiaineiden välisen yhteistyöhankkeen tarkoituksena on tutkia pääkaupunkiseutumme saariston asutuksen vaiheita arkeologian ja nimistöntutkimuksen vuoropuhelun kautta. Tähän mennessä on tutustuttu Vallisaareen ja Vartiosaareen. Seuraavana tutkimuskohteena häämöttää Villinki.

Harvojen tuntemalla luonnonkauniilla huvilasaarella sijaitsee arkistotietojen mukaan keskiaikainen kylänpaikka, jonka tarkka sijainti ja ajoitus selviää vasta kenttätöiden avulla. Taustatietoa kylänpaikasta ja saaren muusta varhaisesta asutuksesta löytyy monenlaisista lähteistä: maakirjan ja savuluettelon lisäksi tutkitaan maaperä- ja korkeuskarttoja, sekä historiallisia karttoja. Tällaisen tutkimuksen avulla päätellään, mistä saaren ensimmäiset asukkaat ovat voineet tulla, minne asettautua, miten tulla toimeen kaukana meren äärellä.

Nimistöntutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista nimitietoa saarella kasvaneet ja siellä kesäaikaa viettäneet informantit kantavat mukanaan. Läheisen Laajasalon alueella on jälkiä vanhasta hämäläisten nautinnasta: siellä sijaitsevat esimerkiksi Tavastvarpet– ja Finnviksäng-nimiset paikat. Ehkä Villingistäkin löydetään yhtä mielenkiintoisia nimiä.

Odotus kasvaa huhtikuun edetessä – maakairat ja lapiot on jo kaivettu kellarista. Kenttätyöt aloitetaan kuun viimeisellä viikolla. Ennen sitä katseet kääntyvät vielä toisaalle: Kööpenhamina ja kansainvälinen NTAG -konferenssi kutsuvat.

Harjoittelijat

Published by