Seminaari 10.2.2016: Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo 2010-luvun Suomessa? Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen, motivaatio ja hyvinvointi yksilö-, koulu- ja kuntatasolla
Luokkien väliset erot metropolialueella, perusopetuksen päättöarvosanat ja toisen asteen valinta, Kupiainen, S.
Osaamistulosten kehitystä selittävät tekijät, Vainikainen, M-P.
10.2. Oppilaiden osaamisen kehittyminen kunnittain ja osaamisprofiileittain_ Hotulainen, R.
Hyvinvointi, terveys ja koulujen toimintakäytännöt metropolialueella, Rimpelä, A. ja Lindfors, P.
Ennustavatko yläkouluaikainen koulu-uupumus ja tupakointi sijoittumista toisen asteen koulutukseen, Minkkinen, J.
Kirja MeTROP-seurantatutkimuksen ensimmäisestä vaiheesta:
Nuorten kehitysympäristö muutoksessa:
Peruskoulujen oppimistulokset ja oppilaiden hyvinvointi eriytyvällä Helsingin seudulla.
Avausseminaarin esityksiä:
Metropolialueen kuntien, koulujen ja luokkien erot oppimaan oppimisessa
“…kuntien kesken ei juuri ole merkittäviä keskiarvoeroja koulusuorituksissa tai oppimisvalmiuksissa, mutta varianssit kyllä ovat tilastollisesti erisuuruiset siten, että oppilaiden välinen vaihtelu on suurinta pääkaupunkikunnissa”
Prof. Sakari Karvonen ja Arja Rimpelä
Metropolialueen nuorten hyvinvointi ja terveys
“Peruskoulu muuten tasa-arvoinen, mutta koulujen väliset erot (hyvinvoinnissa) kehittyvät jakauman ‘heikossa/huonossa’ päässä”. “Energiajuomien käyttökielto kouluaikana
ja niiden myyntikielto koulualueella on perusteltua”.
“Eriytyminen on edennyt nopeasti, usealla ulottuvuudella (mm. aikuisväestön työttömyys, toimeentulotuen tarve, nuorten heikot sosiaaliset verkostot, matala luottamus, normien eriytyminen) ja erojen kasvu paikantuu kansallisesti uudella tavalla myös häntäpäähän”.
“Oppimaan oppinen oli kehittynyt 7:ltä luokalta 9:lle luokalle tasaisesti, mutta esimerkiksi matematiikassa oppilaiden väliset erot olivat kasvaneet ja heikoimmat oppilaat menestyivät 9:llä luokalla heikommin kuin 7.:llä luokalla”.
Sirkku Kupiainen