Viikonloppu opiskellen

Keskiviikon luento oli edelleen vanhan kertausta. Saimme myös nähdä muutamat esimerkit siitä, millaiset lopputyöt kurssilla oli viime vuonna tehty. Se hieman lievensi jännitystä 15-sivuisen projektin osalta. Aiheet tuttuja, pyörien maailmankaupan ja köyhimpien maiden ympärillä. Minitutkielma ei vaikuttanut pelottavalta, minulle tuli vain mieleeni, että voisin lisätä omaani hieman kaavioita yms., joita ilmeisesti ei viime vuonna nähty. Kaupan osalta graafinen aineisto kertoo toisinaan enemmän kuin sanat – toki kaavio vaatii aina sanallisen selvityksen seurakseen.

Aion kuluttaa suurimman osan viikonlopustani opiskellen. En ole valvonut öitä opintojeni takia, enkä aio moista aloittaa nytkään. Avaan hieman lukijoille tässä ajankäyttöäni. Opiskelen täysimittaisesti etänä brittiläisessä avoimessa yliopistossa ja jos kaikki menee hyvin, tarkoitus olisi saada kandidaatin tutkinto valmiiksi syksyn aikana sieltä. Pääaineenani on kansainvälinen politiikka. Virkistyksekseni opiskelen kehitysmaatutkimusta Helsingin avoimessa yliopistossa.

Suunnilleen kerran kuussa per kurssi täytyy minun suorittaa suurempi tehtävä Open Universityyn, helmikuussa minulla alkaa toinen sikäläinen kurssi, joten limittäin menevät kolme kurssia. Ehkä olisi osuvampaa puhua opintokokonaisuuksista, joka tapauksessa tekemistä riittää. Olen suunnitellut, että kuun loppuun mennessä täytyy minun saada valmiiksi neljäs essee Britteihin ja aloittaa kehitysmaatutkimuksen lopputyön esivalmistelut. Olen jo ehtinyt valikoida aiheen kehitysmaatutkimusta silmällä pitäen, viikonlopun aikana kypsyttelen ajatusta edemmäs ja keskiviikkona voisin luentotauolla kysäistä, olenko oikeilla jäljillä.

Kehitysmaatutkimuksen osalta viikonloppuun mahtuu kansantaloustieteen kertausta sekä nettietsintää sen osalta, mistä maista olisi tarjolla luotettavaa dataa jollain kielellä, jota hallitsen. Tänään käytin useamman tunnin brittiläisen avoimen interaktiivisen opintomateriaalin äärellä ja sain luettua kurssin tekstit. Voin siis aloittaa esseen kirjoittamisen heti huomenaamulla ja jatkaa iltapäivällä köyhien maiden kauppapolitiikan äärellä. On mielenkiintoista, miten erilaisiltakin kuulostavat aiheet tukevat toisiaan: esseeni tulee käsittelemään fundamentalismin käsitettä puhuttaessa uskonnosta ja politiikasta, kun taas lopputyöhöni päässee jokin maailman köyhimmistä maista sekä suurempi ja rikkaampi kauppaa tekevä yksikkö – näkökulman toivon kirkastuvan viikonlopun kuluessa.

Nautin siitä, että saan herätä ennen aamullisen sanomalehden saapumista, kirjoittaa muutamat inspiroituneet rivit, jonka jälkeen teen itselleni hyvän kupin teetä ja jähmetyn tietokoneen ääreen kolmeksi, neljäksi tunniksi. Viikon varrella olen kirjoittanut itselleni muistilappuja ideoiden virratessa mieleeni töissä, työmatkalla tai vaikka kaupassa. Työmatkalla luen paljon kaunokirjallisuutta ja usein sieltäkin kumpuaa jotain, jonka haluan sisällyttää osaksi tekstiäni. Toisinaan loistavana pitämäni oivallus ei avaudu paperin arvostelijalle, mutta parasta onkin se tunne, kun huomaa käsittävänsä suurempia kokonaisuuksia.

Antoisaa viikonloppua vietit sen sitten opintojen parissa tai vain nautiskellen vapaa-ajasta!