Tervetuloa, stressi!

Onko viimein koittanut aika, jolloin minäkin saan kokea sen, että deadlinet puskevat päälle, tekemistä on enemmän kuin sietää kuvitella ja tenttivalmistautuminen vaatii osansa yöstä? Ensi viikolla aloitan iltalukiossa todennäköisyyslaskennan ja tilastotieteen kurssin, samalla kaksi brittikurssia käynnissä ja tämä Helsingin avoimen kurssi. Muutaman kuukauden sisään täytyisi pakertaa 22,000 sanaa esseisiin Iso-Britanniaa varten, 15 sivua Helsingille + pitkän matikan koe. Eikä pääsykokeisiin valmistautumista voi unohtaa! Haen kahteen eri tiedekuntaan, aivan erilaisiin aineisiin.

Tänään luennolla uskalsin jo varovaisesti ottaa osaa keskusteluun. Kurssi lähenee loppuaan ja vasta nyt me heräämme kommunikoimaan, kyselemään ja pohtimaan. Ensin vaadittiin sivustaseuraamiskausi. Toisaalta aivan luonnollista kurssilla, jossa luennoimaan lähemmäs sadalle ihmiselle kerralla. Intiimimmissä seminaarissa keskustelulta ei olisi näin pitkään voinut välttyä.

Voisin tähän lisätä muutamia ajatuksia hinnoista ja opiskelutavoista. Ulkomaalaistaustaiset opiskelijatoverit eivät ole pitäneet avoimen yliopiston hintoja ylettöminä, kun taas joidenkin suomalaisten mielestä on sulaa hulluutta edes maksaa opiskelusta jotain. Saati sitten, että käyttäisi loma-aikaansa maksulliseen opiskeluun. Itse olen tykästynyt tähän malliin, jossa voin vapaasti valita itselleni mielenkiintoiset aineet ja haluamani mittaisen kurssituksen. Kaikkein eniten pidän etäopiskelusta, sillä se on ehkä minulle luontevin tapa oppia. Silti pidin eniten ajallisesti siitä, että pystyin kesän aikana, oikeastaan kahdessa kuukaudessa, suorittamaan perusopinnot lähiopetuksessa.

Vertailun vuoksi, 60 krediitin eli karkeasti ajatellen noin 25-30 op kokoisen opintokokonaisuuden hinta Brittien avoimessa yliopistossa maksaa Suomesta käsin opiskellen likemmäs 2,000 euroa. Täällä meillä sama taitaa maksaa suunnilleen 250 euroa. Tietenkään palvelu ei ole ihan samanlainen; Briteistä tuodaan kaikki opintoaineisto jopa kotiovelle, tutorit ja uraohjaajat ovat käytettävissä miltei kellon ympäri ja tärkeintä tietysti on mahdollisuus suorittaa kokonaisia tutkintoja. Haluan vain sanoa, ettei pari satasta ole liikaa oman tietomäärän kasvattamisesta. Itse palaan aina uudestaan avoimen kursseille; koskaan en tiedä kaikkea!

Kannattaa kokeilla, miten vaikuttaa omaan opiskelumotivaatioon, kun on omaa rahaa selkeästi kiinni opinnoissa.

2 Replies to “Tervetuloa, stressi!”

1. Hei!

Mielenkiintoista tuo Briteissä opiskelu etänä. Voitko laittaa linkin, mistä pääsen alkuun siellä olevan opetustarjonnan kartoittamisessa?

Comments are closed.