Verkko-opintojen rytmittäminen

Kovin usein puhutaan tasapainoisesta elämästä ja laatuajasta itsen tai perheen tai ystävien kesken. Erilaisissa elämänvaiheissa käsitys siitä, mikä tuo elämään tasapainoa ja mitä se laatuaika oikein on, voi vaihdella hyvinkin suuresti. Avoimen yliopiston opinnotkin täydentävät opiskelijoiden elämäntilanteita monin eri tavoin. On mielenkiintoista tietää, että tätä väylää yliopisto-opintoihin käyttävät hyvin monenlaiset ihmiset, kuten tämänkin blogin kirjoittajajoukosta voi nähdä.

Itse huomaan usein ajattelevani, että pääsen lukemaan tenttikirjaa tai pääsen kirjoittamaan esseetä, kun taas joskus kiireisellä hetkellä voi tuntua siltäkin, että joutuu lukemaan tenttiin ja että esseekin olisi nyt pakko saada valmiiksi. Kun elämässä on paljon sellaista sisältöä, joka määrittää ajankäyttöä lähtökohtana jonkun toisen tahon tarpeet, tuntuu hienolta päästä määrittelemään osa päivän sisällöstä itsekin.

Kaipaisin kuitenkin avoimen verkko-opintoihin mahdollisuutta edetä opinnoissa enemmän omaan tahtiin kuin tarkasti kurssien aikataulua noudattaen. Kaikkein eniten toivoisin, että kurssisivut avautuisivat aiemmin. Näin halukkaat pääsisivät esimerkiksi kirjoittamaan esseitä tai lukemaan tenttikirjoja jo ennen kuin aiemman kurssin tehtävien palauttamisen aikaraja on umpeutunut. Välillä opintoihin on paljon enemmän aikaa keskittyä ja välillä vähemmän. Siksi kurssisivujen aukeaminen jo hyvissä ajoin etukäteen auttaisi tahdittamaan opiskelua oman elämäntilanteen mukaan entistä paremmin.