Tenttipäivä

Hui kamala miten kurssi edennyt vauhdilla. Tänään on tenttipäivä. Toivon todella, että menee kerralla läpi, sillä ensi kuussa mulla kaksi tenttiä pääopintojeni osalta, enkä jaksaisi enää uutta vääntää tähän kurssiin.

Tuntuu, että kurssi jäi jotenkin tosi haljuksi sisällöltään ja tenttiin vastaaminen vaikuttaa mahdottomalta, mutta onneksi on uusintamahdollisuus. Oma yliopistoni ottaa reilun sadan euron maksun uusinnasta ja uusintaa joutuu odottamaan puoli vuotta. Että suomalaisella opiskelijalla on asiat ihan hyvin, kun ei sen vaikeampaa ole tiedossa kuin parin kuukauden odottelu ja ilmainen uusinta. Uusintaan pääseminen ei edes ole itsestäänselvyys kaikissa maissa; olkaa onnellisia opiskelijat, joiden elämä (siis opinnot) eivät pääty läpäisemättömään tenttiin!

Nyt olen töistäni lounastauolla ja yritän noita tenttikirjoja vielä silmäillä tässä, josko jotain jäisi päähän. Olen konkreettisesta oppiva ihminen. Yläkäsitteet ja hyvin teoreettiset kokonaisuudet eivät avaudu minulle. Voisi tietysti kysyä miksi ihmeessä opiskelen yliopistossa, mutta ei akateemisenkaan alan tarvitse olla pelkkää teoriaa! Toisaalta, erinomainen luennoitsija osaa avata kuvimmankin aiheen myös kaltaisilleni ihmisille. Valitettavasti suuret auditoriolliset ihmisiä eivät edesauta moisia kursseja.

Parhaat kokemukseni ovatkin kursseista, joilla ollut parikymmentä ihmistä pienessä tilassa niin, että opetus on tapahtunut vanhaan kreikkalaiseen tapaan kysellen ja vastaten; opettajan ollessa kysyjänä ja oppilaan vastaajana.