Categories
Uncategorised

Geoinformatiikan menetelmät luento 5

Tällä luennolla tarkoituksena oli oppia ymmärtämään Qgis-ohjelmaa entistä paremmin. Joka luentokerralla olemme opetelleen sekä uusia asioita, mutta myös hioneet vanhoja taitoja niin, että ne tulisivat luennollisiksi ja ohjelman käyttö olisi helpompaa ja yksinkertaisempaa.

 

Tavoitteena oli oppia ratkaisemaan erilaisia ongelmia Qgis:n käyttöön liittyen. Monesti ohjelmaa käyttäessä tulee vastaan monia ongelmia, jotka voivat johtua todella pienestä syystä, kuten esimerkiksi rastin puuttumista tietystä ruudusta tai vaikka väärän koordinaatiston käyttämistä. Voi siis helposti tulla pieniä virheitä, jotka ovat kuitenkin helppo ratkaista, jos Qgis:n järjestelmää ymmärtää edes hiukan. Toki voi tulla vastaan myös ongelmia, jotka liittyvät jo asetuksissa vastaan tulleista eroavaisuuksista, jotka tulisi osata laittaa oikein.

 

Qgis:n perusominaisuuksia ovat minun mielestä juuri vektori- ja sektorikartan luominen valmiina olevista aineistoista, jotka toimivat pohjana itse luomaani karttaan. Muita tärkeitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi koropleettikartan luominen, joka on helppo luoda ohjelmalla, kun tietää kuinka se toimii. Myös erilaisten pisteiden luominen ja sijoittaminen kartalle on tärkeä ominaisuus. Lisäksi pisteisiin liittyvä, muun muassa erilaisten summien osoittaminen ja näin myös niiden tutkiminen ja lisäominaisuuksien tekeminen. Ohjelmassa on tärkeää osata löytää ja tutkia tietoa ja näin hyödyntää sitä.

 

Qgis:llä voi myös siis laskea erilaisia laskutoimituksia aineistoista tulleiden tietojen perusteella ja näin luoda uutta tietoa omaan tarkoitukseen. Se on tärkeä ominaisuus, koska se mahdollistaa uuden aineiston luomisen ja vanhan aineiston entistä monipuolisemman käytön. Koen kaipaavani lisäharjoitusta juuri laskuominaisuuden kanssa, koska sitä on omasta mielestäni vaikea käyttää. Lisäksi kaipaan harjoittelua vähän joka osa-alueella, koska en koe työskentelyäni varmaksi, joten se tulisi tarpeeseen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *