Koe koulutus kaksin

Ajatus annettiin minulle, kun rupattelin puolipäiväisen some-koulutuksen lounaalla toisen osallistujan kanssa. Hän jakoi seuraavan viisauden omasta elämästään: ” Älä osallistu koulutuspäivään ainoana yrityksestäsi”.

Jäin miettimään tätä lausahdusta, joka ensin tuntui vähän “liikaa vaaditulta” tässä kiireisessä maailmassa. Miksi istuttaa useampaa työntekijää samassa paikassa, kun tehokkaampaa olisi että yksi käyttää aikaansa ja jakaa saadun tiedon toisille myöhemmin.
Pienimuotoisen pohdinnan jälkeen olen kuitenkin valmis allekirjoittamaan ajatuksen.

Seminaarissa tai koulutuksessa on helppoa innostua uusista asioista. Kaikki puitteet ovat olemassa. Olet ympäröity asiasta kiinnostuneilla ihmisillä ja kouluttajan asiantuntijuus saa teidät nyökyttelemään.

”Mutta” tulee kuitenkin siitä, että on erittäin haastavaa yksin siirtää opitut ajatukset organisaatioon. Vaikka haluankin ajatella, että jo yksi ihminen voi teoillaan vaikuttaa asioihin, on muutoksen aikaansaaminen vaikeaa. Kun kaksi ihmistä on löytänyt tarvittavan palon muutokselle, mahdollisuudet moninkertaistuvat.

Jotkut asiat kannattaa siis kokea, ei kertoa – kuten koulutuspäivät.