Mitä Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia duunaa Kainuussa?

Kajaanin pääkatu torstaiaamuna klo 8.

Olen myöhässä ohjausryhmän kokouksesta yli tunnin ja luistelen Kajaanin lumisia katuja kohti Kainuun Osuuspankin tiloja. Vastaan tulee kossupulloa heristelevä mies, joka huudahtaa: ”Perkele! Talavi tuli niin pittää ryypätä.” Mitä ihmettä Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia tekee täällä?

Hankkeella, jota koordinoin Kainuussa on osuva nimi ”Menesty”. Kainuu pitäisi nimittäin saada menestymään.

Paikalliset kunnat ja yritykset ovat muutosten keskellä suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Useilta työpaikoilta puuttuu kokonaisia ikäluokkia 90-luvun laman takia, jolloin ei palkattu uusia työntekijöitä.

Ongelma on sama kuin muuallakin Suomessa, miten saada työvoiman saatavuus ja kysyntä kohtaamaan.

Hankkeessa järjestettävissä työpajoissa ja esimiesten konsultaatioissa paikallisille työyhteisöille tarjotaan työkaluja uudistumiseen ja työhyvinvointiin mentoroinnin kautta. Yhtenä tavoitteena on myös viestiä nuorille paremmasta työelämästä.

Oulun yliopiston opettajankoulutuslaitos lakkautettiin Kajaanissa viime keväänä säästösyihin vedoten. Se oli paha isku alueelle.

Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia on toiminut Kainuussa parin vuoden ajan. Tänä vuonna startannut Ekorengas-hanke on pilotti alueen kestävän kehityksen ja ekomatkailun liiketoiminnan kehittämiseksi. Menesty-hanke sai juuri vuoden lisärahoituksen. Molemmat tarttuvat tärkeisiin asioihin Kainuun aluekehityksen kannalta.

Hankkeessa mukana oleva Paltamon kunta on ollut otsikoissa työllisyyskokeilun takia. Kaikki kunnan työttömät pyrittiin työllistämään muutamaksi vuodeksi. Lopputulos oli se, että kokeilu toimi, mutta maksoi liikaa.

Vierailin tässä alle 4000 asukkaan kylässä viikko sitten.

Paikallisilla on terveisiä. ”Kertokaa, että täällä on hyvä asua ja elää.”