Kuudennen kurssikerran tehtävät olivat kiinnostavia ja tehtävänannot selkeitä. Ensiksi jalkauduttiin ulos keräämään ”pehmoGIS”-tyyppistä dataa lähiympäristöstä. Keräys tehtiin Epicollect5-applikaatiolla. Applikaatio oli helppokäyttöinen, ja koska se on ilmainen ja avoin, sitä voisi hyödyntää jatkossakin. Tämä data tuotiin pisteinä QGIS-ohjelmaan. Yksi attribuuttitietojen sarakkeista, turvallisuus, muokattiin interpoloiduksi kartaksi. Tulos on visuaalinen ja selkeä.
Itsenäistehtävä: hasardien esiintyminen
Hasardien esiintymisestä on saatavilla avointa pistemäistä dataa. Suurin työ tämän datan käyttämisessä liittyy datan muokkaamiseen Excelissä, ja sekin tuntu olevan aika sujuvaa. Dataa on tarpeen siistiä, jotta QGIS lukee sen oikein. Kun pisteet on saanut tuotua ohjelmaan, on helppo tehdä erilaisia visualisointeja ja vertailuja (Kuvat 2 -6). Karttoja voi käyttää maanjäristysten ja tulivuorten yhteyden havainnollistamiseen ja selittämiseen. Kokeilin myös maanjäristysdatan interpolointia (Kuva 6). Alueen valinnassa interpolointia säätäessä taisi tulla pieni virhe, koska lopputuloksessa myös kartan ulkopuolinen alue on osa interpolointia. Koska pohjakarttana on rasterikartta, on tarpeen säätää interpoloidun tason läpinäkyvyyttä. Tuomalla tulivuorikerroksen interpoloinnin päälle voi havainnollistaa tuliperäisyyden yhteyttä maanjäristyksiin. Carita Aapro-Koski oli lisännyt visualisointiin myös litosfäärilaattojen sauma-alueet, mikä tuo hyvän lisän kartan informatiivisuuteen. Koska miedompia maan järistyksiä onniin paljon, on vaikea erottaa värikoodattuja voimakkaimpia järistyksiä joukosta. Otso Laakkonen oli tehnyt hyvän karsinnan visualisoimalla erikseen vain voimakkaimmat järistykset, sekä aktiiviset tulivuoret.
Olisi kiinnostavaa tehdä tämäntyyppisestä aikasarjadatasta animoitu esitys. Tämäkin on luultavasti mahdollista QGIS-ohjelmassa, ja ehkä siihen on saatavilla jokin plugin ja tutoriaaleja. Mutta näin QGIS-suhteen alussa en uskalla lähteä kokeilemaan moista.
Lähteet
Aapro-Koski, Carita. 20.2.2020. Kurssikerta 6: Karttoja opetustarkoitukseen. https://blogs.helsinki.fi/aacarita/
Laakkonen, Otso. 17.2.2020. 6 kerta. https://blogs.helsinki.fi/laxotso/