Observointilomake

observointilomake-linkki

Observointilomakkeen painikkeiden kuvaukset

Fysiikka ja kemia

 

Rivi Painike   Painike  
1 Opettaja korostaa ilmiötä

 

Opettaja näyttää demonstraation, videon, kuvailee tai viittaa ilmiöön, josta oppilaiden tulisi ymmärtää. Projektioppimisessa esim. ankkuroiva ilmiö. Opiskelijat tekevät kokeellista työtä Oppilaat suorittavat kokeellista työtä, katsovat videolta ilmiötä, tekevät havaintoja tai jollain muulla tavalla ovat opiskeltavan ilmiön äärellä.
2 Opettaja esittelee tai käyttää keskeisiä käsitteitä

 

Opettaja esittelee käsitteellistä tietoa, käyttää tai rakentelee mallia, arvioi oppilaiden oppimista (esimerkiksi kysymys-vastaus-palaute vuossa). Opiskelijat työskentelevät aineiston tai mallin parissa Opiskelijat käyttävät tietoa, rakentelevat mallia tai selitystä, argumentoivat, ratkaisevat ongelmia, laativat ennusteita jne.
3 Opettaja korostaa tarvetta tietää  Opettaja herättää opiskelijoiden kiinnostusta, pyrkii ylläpitämään kiinnostusta, korostaa opiskeltavan asian relevanssia tulevaisuuden näkökulmasta, korostaa henkilökohtaista hyötyä. (Projektioppimisen ohjaava kysymys) Opiskelijat kysyvät tai suunnittelevat tutkimusta Oppilaat kysyvät aiheeseen liittyviä kysymyksiä tai muulla tavalla osoittavat kiinnostusta aihetta kohtaan. Opiskelijat suunnittelevat koejärjestelyä / tutkimusta.
4 Opettaja korostaa erilaisia tapoja ajatella

 

Opettaja korostaa oppilaiden käsityksiä, historiallisia malleja, kilpailevia selityksiä ilmiölle. Opettaja kuvailee, kuinka eri ihmiset kokevat tai tulkitsevat tarkasteltavan ilmiön eri tavoin tai miten eri ihmiset käyttävät tietoa eri tavoin. Opiskelijat jakavat tietoa, käsityksiä tai näkemyksiä Opiskelijat jakavat käsityksiään, kokemuksiaan ja näkemyksiään ilmiöstä tai Kuinka he ymmärtävät ilmiön, käsitteen tai mallin.
5 Luokan hallintaa

 

Opettaja antaa ohjeita tehtävien suorittamiseen, esittelee tulevaa toimintaa, ylläpitää järjestystä tms. Opiskelijat kirjoittavat muistiinpanoja Opiskelijat kirjoittavat muistiinpanoja, kuuntelevat ohjeita.

http://www.edu.helsinki.fi/malu/observation/reflektio.html

Matematiikka

Painike (Opettaja) Luonnehdinta Painike (opiskelija) Luonnehdinta
Opettaja kytkee aiheen aiemmin opittuun Opettaja virittää uuteen aiheeseen, palauttaa mieleen tarvittavia pohjatietoja ja linkittää uuden asian aikaisemmin opittuihin asioihin. Opiskelijat tutkivat uutta aihetta

 

Opiskelijat tutustuvat uuteen aiheeseen tutkivan oppimisen keinoin. He ratkaisevat ongelmatehtäviä tai pyrkivät osoittamaan jonkin menetelmän toimivuutta.
Opettaja perustelee tai havainnollistaa Opettaja perustelee uutta asiaa matemaattisesti sanallisesti, kuvallisesti, graafisesti tai esimerkiksi osoittamalla tai todistamalla, tai hän perustelee uuden asian merkitystä. Opiskelijat perustelevat ajatuksiaan Opiskelijat kielentävät ajatteluaan sanallisesti, kuvallisesti tai graafisesti ja harjoittelevat matemaattista ilmaisua ja perustelemista.

 

Opettaja ottaa esille erilaisia tapoja ratkaista tehtävä Opettaja virittää keskustelua erilaisista tavoista ratkaista tehtävä, sanallistaa päättelyketjuja, pohtii erilaisten ratkaisujen matemaattista eleganssia, tai ottaa esille joustavia tapoja ratkaista tehtävä. Opiskelijat työskentelevät välineiden kanssa Opiskelijat käyttävät työskentelyssään konkreettisia materiaaleja ja välineitä, tarkoitukseen suunniteltuja toimintavälineitä tai digitaalisia välineitä esim. GeoGebraa, taulukkolaskentaohjelmaa, animaatioita tai simulaatioita.
Opettaja neuvoo yksittäistä oppilasta tai pienryhmää Opettaja kiertelee luokassa neuvoen ja auttaen opiskelijoita heidän työskentelyssään. Opiskelijat työskentelevät ryhmissä Opiskelijat tekevät ohjattuja ryhmätöitä tai työskentelevät vapaasti ryhmissä.
Opettaja: Luokan hallinta Opettaja antaa yleisiä ohjeita tai tehtäviä ja huolehtii järjestyksen ylläpidosta. Opiskelijat laskevat tehtäviä Opiskelijat laskevat tehtäviä tai kirjoittavat muistiinpanoja.