Observointilomakkeen painikkeiden kuvaukset
Fysiikka ja kemia
Rivi | Painike | Painike | ||
1 | Opettaja korostaa ilmiötä
|
Opettaja näyttää demonstraation, videon, kuvailee tai viittaa ilmiöön, josta oppilaiden tulisi ymmärtää. Projektioppimisessa esim. ankkuroiva ilmiö. | Opiskelijat tekevät kokeellista työtä | Oppilaat suorittavat kokeellista työtä, katsovat videolta ilmiötä, tekevät havaintoja tai jollain muulla tavalla ovat opiskeltavan ilmiön äärellä. |
2 | Opettaja esittelee tai käyttää keskeisiä käsitteitä
|
Opettaja esittelee käsitteellistä tietoa, käyttää tai rakentelee mallia, arvioi oppilaiden oppimista (esimerkiksi kysymys-vastaus-palaute vuossa). | Opiskelijat työskentelevät aineiston tai mallin parissa | Opiskelijat käyttävät tietoa, rakentelevat mallia tai selitystä, argumentoivat, ratkaisevat ongelmia, laativat ennusteita jne. |
3 | Opettaja korostaa tarvetta tietää | Opettaja herättää opiskelijoiden kiinnostusta, pyrkii ylläpitämään kiinnostusta, korostaa opiskeltavan asian relevanssia tulevaisuuden näkökulmasta, korostaa henkilökohtaista hyötyä. (Projektioppimisen ohjaava kysymys) | Opiskelijat kysyvät tai suunnittelevat tutkimusta | Oppilaat kysyvät aiheeseen liittyviä kysymyksiä tai muulla tavalla osoittavat kiinnostusta aihetta kohtaan. Opiskelijat suunnittelevat koejärjestelyä / tutkimusta. |
4 | Opettaja korostaa erilaisia tapoja ajatella
|
Opettaja korostaa oppilaiden käsityksiä, historiallisia malleja, kilpailevia selityksiä ilmiölle. Opettaja kuvailee, kuinka eri ihmiset kokevat tai tulkitsevat tarkasteltavan ilmiön eri tavoin tai miten eri ihmiset käyttävät tietoa eri tavoin. | Opiskelijat jakavat tietoa, käsityksiä tai näkemyksiä | Opiskelijat jakavat käsityksiään, kokemuksiaan ja näkemyksiään ilmiöstä tai Kuinka he ymmärtävät ilmiön, käsitteen tai mallin. |
5 | Luokan hallintaa
|
Opettaja antaa ohjeita tehtävien suorittamiseen, esittelee tulevaa toimintaa, ylläpitää järjestystä tms. | Opiskelijat kirjoittavat muistiinpanoja | Opiskelijat kirjoittavat muistiinpanoja, kuuntelevat ohjeita. |
http://www.edu.helsinki.fi/malu/observation/reflektio.html
Matematiikka
Painike (Opettaja) | Luonnehdinta | Painike (opiskelija) | Luonnehdinta |
Opettaja kytkee aiheen aiemmin opittuun | Opettaja virittää uuteen aiheeseen, palauttaa mieleen tarvittavia pohjatietoja ja linkittää uuden asian aikaisemmin opittuihin asioihin. | Opiskelijat tutkivat uutta aihetta
|
Opiskelijat tutustuvat uuteen aiheeseen tutkivan oppimisen keinoin. He ratkaisevat ongelmatehtäviä tai pyrkivät osoittamaan jonkin menetelmän toimivuutta. |
Opettaja perustelee tai havainnollistaa | Opettaja perustelee uutta asiaa matemaattisesti sanallisesti, kuvallisesti, graafisesti tai esimerkiksi osoittamalla tai todistamalla, tai hän perustelee uuden asian merkitystä. | Opiskelijat perustelevat ajatuksiaan | Opiskelijat kielentävät ajatteluaan sanallisesti, kuvallisesti tai graafisesti ja harjoittelevat matemaattista ilmaisua ja perustelemista.
|
Opettaja ottaa esille erilaisia tapoja ratkaista tehtävä | Opettaja virittää keskustelua erilaisista tavoista ratkaista tehtävä, sanallistaa päättelyketjuja, pohtii erilaisten ratkaisujen matemaattista eleganssia, tai ottaa esille joustavia tapoja ratkaista tehtävä. | Opiskelijat työskentelevät välineiden kanssa | Opiskelijat käyttävät työskentelyssään konkreettisia materiaaleja ja välineitä, tarkoitukseen suunniteltuja toimintavälineitä tai digitaalisia välineitä esim. GeoGebraa, taulukkolaskentaohjelmaa, animaatioita tai simulaatioita. |
Opettaja neuvoo yksittäistä oppilasta tai pienryhmää | Opettaja kiertelee luokassa neuvoen ja auttaen opiskelijoita heidän työskentelyssään. | Opiskelijat työskentelevät ryhmissä | Opiskelijat tekevät ohjattuja ryhmätöitä tai työskentelevät vapaasti ryhmissä. |
Opettaja: Luokan hallinta | Opettaja antaa yleisiä ohjeita tai tehtäviä ja huolehtii järjestyksen ylläpidosta. | Opiskelijat laskevat tehtäviä | Opiskelijat laskevat tehtäviä tai kirjoittavat muistiinpanoja. |