Kamera käy – toisto raikaa

Toisto-videoiden tekeminen on oma taiteenlajinsa – johon kuuluu sopiva annos improvisaatiota ja kuvattavien haalimista yliopiston käytäviltä. Tällä kertaa bloggaa Iina Heinilä, joka hyppäsi opiskelijana Toiston remmiin juuri sopivasti uusien tuokioiden kuvausten alla.

Uudet Toisto-tuokiot kuvattiin huhtikuun alussa Helsingin yliopistossa suomen kielen oppiaineen Muoto-opin arkistossa vanhojen pro gradujen ja käsin kirjoitettujen murrekorttien katveessa – mikä olisikaan arvokkaampi ympäristö kielen alkeiden opetukseen ja opiskeluun! Kunkin työryhmän demotut ja muokatut tuokiot vedettiin läpi kahden S2-opettajaopiskelijan johdolla. Mukana oli myös hankkeen koordinoijat sekä tietenkin joukko suomen kielen alkeisoppijoita mm. Edupolista.

Kuvaukset sujuivat innostuneessa sekä rennossa ilmapiirissä, ja huoli kameroiden aiheuttamasta jäykkyydestä osoittautui turhaksi. Naurua ja aplodeja kuultiin nimittäin yhtä mittaa, myönteistä palautetta sai herkästi ja apua uskallettiin kysyä – toinen oppaista toimi koko ajan puhuvana sanakirjana.

Tuokioissa pelattiin ruoka-aiheista muistipeliä sekä esitettiin pantomiimina harrastuksia ja kodinaskareita. “Minä tykkään jäätelöstä. –Mistä sinä tykkäät?” tai “Mitä keittiössä tehdään? –Keittiössä syödään ja juodaan.” Oltiin myös lääkärin vastaanotolla ja opittiin sanomaan “Minun vatsa on kipeä”. Sekä opiskelijat että oppaat saivat onnistumisen kokemuksia, mikä varmasti välittyvät myös videolta.

***

Toisto-metodi ja tuokiot saivat suoraa positiivista palautetta kuvauksiin osallistuneilta suomen oppijoilta: “It’s easy, simple and fun!” Eräs tuokioon osallistunut kertoi, miten huone- ja huonekalusanaston opiskelu tuli todella tarpeeseen, sillä hän etsii parhaillaan asuntoa.

Ajoitus oli siis loistava. Sanoipa eräs opiskelija jopa suunnittelevansa metodin soveltamista oman äidinkielensä arabian alkeisopetukseen. Tällainen palaute, jossa kielenoppija kuvailee tuokiota hauskaksi ja hyödylliseksi, osoittaa, että työ on ehdottoman arvokasta ja mikä parasta – Toisto toimii!

Tiukat kolme päivää kuluivat innostuneessa ilmapiirissä tehokkaasti työskennellen. Matka on nyt siinä vaiheessa, että kaikki yhdeksän uutta tuokiota on kuvattu. Seuraavaksi videot toimitetaan editoijan käsiin, minkä jälkeen niiden julkaisu verkkosivuilla häämöttääkin jo hyvin lähellä.

Iina Heinilä

About Tapani Möttönen

Suomen kielen yliopisto-opettaja (S2, kirjoitusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen), tutkija.
This entry was posted in Sekalaista. Bookmark the permalink.