Pidä sinäkin PowerPointiton tammikuu!

Mikael Jungnerilla oli muutama viikko sitten kiinnostava päivitys Twitterissä:

Reilun kuukauden päästä se taas koittaa, powerpointiton tammikuu. Presentaatioissa hersyviä kielikuvia organisaatiokaavioiden sijaan... Nam! -MikaelJungner

En tiedä, onko kyse Jungnerin henkilökohtaisesta perinteestä vai yleisemmin YLEläisestä käytännöstä. Joka tapauksessa idea on loistava! Jokaisen meistä olisi syytä ajoittain tarkistaa suhteensa käyttämiinsä teknologioihin ja välineisiin. Varsinkin niihin, joiden käyttöä ei enää kyseenalaisteta niiden mahdollisesti vahingollisista seurauksista huolimatta.

Nyt on sopiva aika selvittää, onko PowerPointista sinulle enemmän iloa vai haittaa. Voit itse testata ja arvioida omaa tilannettasi seuraavien pohdintakysymysten avulla.

• Kuinka usein käytät PowerPointia?
  • Kuinka monta kalvoa on tyypillisessä esityksessäsi?
  • Kuinka usein kalvossasi on enemmän kuin kuusi listakohtaa?
  • Kuinka usein viimeksi kuluneen vuoden aikana on käynyt niin, että aloitettuasi PowerPoint-esityksen olet mekaanisesti lukenut läpi kalvot sen kummemmin käsiteltävää aihetta ajattelemetta tai pyrkimättä vuorovaikutukseen yleisösi kanssa?
  • Kuinka usein viimeksi kuluneen vuoden aikana olet jättänyt käsittelemättä jotain mieleesi tullutta kiinnostavaa tai yllättävää aihetta, koska sinulla ei ollut siitä valmista kalvoa?
  • Kuinka usein viimeksi kuluneen vuoden aikana olet tarvinnut PowerPointia pystyäksesi aloittamaan esitelmäsi / luentosi suunnittelun?
  • Kuinka usein viimeksi kuluneen vuoden aikana olet tuntenut tympääntymistä tai turhautumista PowerPoint-esityksen jälkeen?
  • Kuinka usein viimeksi kuluneen vuoden aikana on käynyt niin, ettet ole pystynyt muistamaan juuri seuraamasi PowerPoint-esityksen keskeistä sisältöä?
  • Oletko sinä tai joku yleisöstäsi nukahtanut PowerPoint-esityksen aikana?
  • Onko oppilaasi, kollegasi, verkkopedagogiikan asiantuntija tai muu tietotyön ammattilainen ollut huolestunut PowerPointin käytöstäsi tai ehdottanut, että “ihan oikeesti, ei enää noita samoja kalvoja. Siis mitä noi kaikki laatikot ja nuolet ees tarkoittaa“?
  • Onko sinusta tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että PowerPoint on heikentänyt esitelmiesi / luentojesi laatua?
  • Onko sinusta tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että PowerPoint on vaikuttanut kielteisesti ajatteluusi?
  • Onko sinusta tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että PowerPoint on vaikuttanut kielteisesti mielikuvitukseesi ja vireystilaasi?
  • Onko sinusta tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että PowerPoint on vaikuttanut kielteisesti työhösi tai opintoihisi?
  • Onko sinusta tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että PowerPoint on vaikuttanut kielteisesti yliopisto-opetuksen ja/tai tutkimuksen tilaan?

Jos vastasit useampaan kuin kahteen kysymykseen “usein”, “monta, “kyllä” tai “no vähänkös”, on syytä vakavasti harkita PowerPointitonta tammikuuta. Mikäli kärsit myös vakavasta datatykkiriippuvuudesta tai koet muuten tarvitsevasi esityksiisi visuaalista apua, voit ottaa “pointittoman” tueksi esim. Prezin tai toteuttaa esityksesi käsitekarttana CmapToolsin avulla.

Signaalin toimitus haluaa toivottaa kaikille blogin seuraajilille mukavaa joulua ja antoisaa uutta vuotta 2010.

Published by

Jere Majava

Jere Majava on opetusteknologistiksi konvertoitunut sosiologi, joka intoilee työn puolesta mm. blogien, wikien ja yhteisöllisen median hyödyntämisestä opetuksessa. Lue lisää >>

3 thoughts on “Pidä sinäkin PowerPointiton tammikuu!”

1. Kannatan täydestä sydämestäni pointitonta tammikuuta! Mahtavaa, että Jere toit tämän asian esiin. Nyt vaan sitten pp-vieroitukseen!

Comments are closed.