Esitystyökalu Prezi nyt ilmainen opettajille ja opiskelijoille

Prezi, työkalu epälineaaristen esitysten laatimiseen, on nyt ilmainen opettajille ja opiskelijoille. Oppilaitokseen kuuluminen tarkistetaan sähköpostiosoitteen perusteella, eli esimerkiksi helsinki.fi-päätteisellä osoitteella päivitys edu-lisenssiin onnistuu. Ilmaisuus rajoittuu “Prezi Enjoy” -lisenssiin, joka eroaa kalliimmasta Pro-lisenssistä vain kahdella tavalla: Siinä on vähemmän säilytystilaa, ja erillinen työpöydältä käsin toimiva esityseditori ei ole käytettävissä.

3 thoughts on “Esitystyökalu Prezi nyt ilmainen opettajille ja opiskelijoille”

1. Kiitos tiedosta. Prezi on näyttävä visualisoimaan esitystä kuin isona kankaana ilman erityisiä rajoja tai sivumallia, joka on tuttu PowerPointista.

Yritin käyttää viime vuonna koulutuksessa Preziä noin 15 ihmisen ryhmätyöhön, jossa työstimme samaa esitystä yhtä aikaa. Siihen se ei valitettavasti taipunut, vaan kadotti osan ryhmätöistä matkan varrella, koska tallennus ei enää toiminut. Tämä taisi tosin olla Prezin väärinkäyttöä, johon kehittäjät eivät olleet ehkä varautuneet 😉

ps. Tiedätkö Heikki tai joku muu tämän blogin lukija pystyykö Prezissä muokkaamaan fontteja? Ilmaisversiosta en löytänyt ainakaan mitään kohtaa, jossa olisin voinut itse määritellä tyylin (enemmän vaihtoehtoja kuin Prezin valmiit perusmallit)?

2. Prezissä ei tosiaan ole mahdollista muokata fontteja tai muutenkaan kustomoida esityksen uloasuteemaa, edes kalleimmassa PRO-versiossa. Ainakin beta-version kohdalla tosin huomasin, että ladattavat esitystiedostot olivat yksinkertaisesti XML-tiedostoja ja käytettyt fontit olivat mukana paketissa. Eli periaatteessa värien ja fonttein muuttaminen saattaisi onnistua jälkikäteen noita tiedostoja muuttamalla / vaihtamalla.

3. Olimme juuri kollegan kanssa Bulgariassa työmatkalla ja perustelimme Prezin käyttöä sillä että Helsingin yliopistossa ei saa laisinkaan käyttää ppt:tä tammikuun aikana. Jengi pyöritteli silmiään ja jupisi tuttua huttua hulluista suomalaisista. Mutta kun sulava ja viimeistelty Prezi-esitys lopulta oli ohi, oli väkeä jonoksi asti kyselemässä että mikä tuo tuollainen ohjelma on, mistä sen saa ja onko vaikea käyttää.

(eka yritys meni tietenkin metsään, kun esitystilasta puuttu WLAN, mutta kakkoskerralla esitettiin koneelle ladattu versio ja johan toimi!)

Comments are closed.