Social Media and Social Psychology – Sosiaalipsykologian ensimmäinen projektikurssi

Projektimuotoiset kurssit ovat nousseet uudeksi opiskelumahdollisuudeksi Helsingin yliopistossa ja menneenä lukuvuonna myös Sosiaalipsykologian oppiaineessa järjestettiin projektikurssi. Projektikursseilla yliopiston ulkopuoliset yhteistyökumppanit tarjoavat opiskelijoille haasteita tai toimeksiantoja, joihin opiskelijat vastaavat kurssin aikana. Kursseilla yhteistyökumppanit saavat uusia tieteeseen pohjautuvia näkökulmia haasteisiinsa ja opiskelijat puolestaan pääsevät käyttämään tietotaitoaan käytännön ongelmien ratkomisessa. Social Media and Social Psychology kurssilla sosiaalipsykologian opiskelijat siis hyödynsivät asiantuntemustaan kurssin yhteistyökumppaneiden asettamien haasteiden ratkaisemisessa.

Pääasiassa Social Media and Social Psychology kurssi rakentui luennoista, projektien ratkaisemiseksi tehdystä ryhmätyöskentelystä sekä tietenkin ratkaisujen ja ehdotusten esittelemisestä. Luennoilla painottui keskusteleminen, ja jokainen kurssin osallistuja pääsikin ääneen ajatuksineen ja ideoineen. Myös yhteistyökumppanit esittäytyivät luennoilla haasteineen ja vastasivat opiskelijoiden kysymyksiin sekä kommentteihin.

Kurssin aikana korostui yhdessä tekeminen ja tiimityöskentely sekä toisten kannustaminen. Perinteiseen opintojaksoon verrattuna projektikurssi tuotti opiskelijalle uudenlaisia paineita, sillä omasta oppimisesta huolehtimisen lisäksi piti kyetä vastaamaan yhteistyökumppanin esittämään haasteeseen. Tunne siitä, että nyt oli oikeasti saatava jotain aikaan, sai oman panoksen tuntumaan tärkeältä.

Haasteiden ratkaisemiseksi opiskelijat käyttivät sekä sosiaalipsykologian teorioita että metodista osaamistaan. Yhteistyökumppaneille tarjottiin siis tietoa sosiaalipsykologisista ilmiöistä sekä kyselyillä ja haastatteluilla kerättyä aineistoa. Kurssi edellytti myös tietynlaista kekseliäisyyttä liittyen siihen, mikä olisi paras tapa lähteä vastaamaan haasteeseen, ja millainen ratkaisu todella palvelisi parhaiten yhteistyökumppanin tarpeita.

Perinteiseen kurssiin verrattuna projektikurssi myös opetti uudenlaisia taitoja. Haasteiden ratkominen tiukahkolla aikataululla vaati tarkkaa työnjakoa ryhmäläisten kesken. Työtä piti aikatauluttaa ja laadukas kommunikointi ryhmän keskuudessa tuli tarpeeseen. Mielestäni yksi olennaisimmista kurssin tarjoamista työelämävalmiuksista olikin kyky hyväksyä itsestä riippumattomat ulkoiset tekijät sekä sietää kiirettä ja niin sanottua viimeistelemättömyyttä.

Kurssi auttoi myös tiedostamaan omaa osaamista ja oman tieteenalan mahdollisuuksia erilaisiin haasteisiin vastaamisessa. Tämä tuntuu erityisen tärkeältä sosiaalipsykologian kaltaisella alalla, josta ei valmistuta suoraan tietynlaiseen ammattiin, vaan työllistymismahdollisuudet ovat todella laajat. Tuntui hienolta tarjota oman tieteenalan näkökulmia yhteistyökumppaneiden haasteisiin ja saada positiivista palautetta ratkaisuista.

Ella Lautaniemi