21.2.2013: Kirjava lahjakkuus

Professori Kirsi Tirri kertoo lahjakkuuden monista ulottuvuuksista ja lastenpsykiatri, dosentti Jari Sinkkonen ihmelapsen siunauksesta ja kirouksesta Studia Generalia -luentosarjassa torstaina 21.2.2013.

Kirjava lahjakkuus -luentotilaisuuden videointi: livelähetys  21.2.2013 klo 17.00–19.00, tallenne (julkaisu aikaisintaan perjantaina).

– Suomessa lahjakkuudesta puhumiseen ja sen kasvattamiseen liittyy voimakkaita asenteita ja ennakkoluuloja. Kuitenkin jokaisen ihmisen käsitys omasta lahjakkuudestaan vaikuttaa hänen oppimiseensa ja opiskelua koskeviin valintoihin. Myös kasvattajien näkemykset lahjakkuudesta vaikuttavat oppijoiden mahdollisuuksiin kasvaa ja kehittyä. Sanomani on, että kaikille oppijoille, myös lahjakkaille tulisi tarjota mahdollisuus uuden oppimiseen ja kasvuun. Erilaiset lahjakkuudet tulee tunnistaa ja niitä tulee määrätietoisesti tukea, jotta ne kehittyisivät erityislahjakkuuksiksi, sanoo Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen professori Kirsi Tirri.

Lapsen poikkeuksellinen lahjakkuus ja varhaiskypsyys ovat aina kiehtoneet ihmisiä. Usein näitä lapsia suorastaan palvotaan, mikä on terveen kehityksen kannalta vahingollista. Entä jos lapsi ei pystykään lunastamaan lupauksia suuresta urasta vaan päätyy “tavalliseksi”? Mikä häntä odottaa siinä tapauksessa? Dosentti Jari Sinkkosen viesti on, että lahjakas lapsi tarvitsee tukea lahjakkuutensa kehittämiselle ja kukoistukseen puhkeamiselle, mutta samalla paljon suojelua ja “tavallisuuteen” ohjaamista.

Tiivistelmät tilaisuuden luennoista tässä blogissa:

Tilaisuuden aikana voi osallistua yleisökeskusteluun myös Twitterissä (#studiageneralia) ja tekstiviestitse p. 050 415 4892. Viestit luetaan tilaisuudessa mahdollisuuksien mukaan.

Kevään 2013 Studia Generalia -luentosarjan ohjelma