Kristian Donner: Aistien ABC

KD_120x180Aistiminen tarkoittaa fysikaalisten signaalien käyttöä biologisesti mielekkään toiminnan ohjaamiseen.

• Millaisia signaaleja on ympäristössä tarjolla?
  • Miten ne käännetään hermoston kielelle?
  • Miksi aistimuksiin voi liittyä niin voimakkaita tunnelatauksia?

Potentiaalisesti aistittavan informaation määrä ympäristössä on rajaton. On pakko olla äärimmäisen valikoiva. Evoluution myötä eläinten aistit ovat muovautuneet kertomaan ainoastaan kullekin lajille tärkeistä asioista. Lisäksi suurin osa jopa toimintaa ohjaavasta aisti-informaatiosta on ihmiselläkin tiedostamatonta – myös tietoisuuden vaatimaa aivokapasiteettia käytetään hyvin säästeliäästi.

Professori Kristian Donner luennoi Studia Generalia -luentosarjan Aistit avaustilaisuudessa Kaiken maailman aistit torstaina 2.10.2014. Kristian Donner on Helsingin yliopiston eläinfysiologian professori. Hänen erityisalaansa on näkötutkimus sekä molekyyli- ja solutason mekanismien että näköhavaintojen tasolla. Tällä hetkellä Donner on erityisen kiinnostunut näön evoluutiosta, jota tutkitaan mm. Suomen järvissä elävien pienten äyriäisten, massiaisten, avulla.

Kaiken maailman aistit
Torstai 2.10.2014 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Professori Kristian Donner: Aistien ABC
Professori emeritus Simo Knuuttila: Aistien filosofiaa

Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen:

Osallistu yleisökeskusteluun:

• paikan päällä kättä nostamalla
  • tekstiviestitse: p. 050-415 4892
  • Twitterissä: #studiageneralia
  • kommentein tässä blogissa

Luentosarjan järjestää Helsingin yliopiston Avoin yliopisto. Se on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa!

Luentosarjan ohjelma

3 thoughts on “Kristian Donner: Aistien ABC

1. Kiitos, huikea sukellus olennaiseen, ihmisyyteen. Tämä tukee tämän herken opintoja Näkökulmia positiiviseen prykologiaan ja aion laittaa tästä vinkin myös Juhani Lehdolle ja opiskelukavereille.

Aistikasta syksyä!

2. Miksei eläimet tapa ja saalista oman lajinsa edustajia? Mitä hahmoja eläimet näkevät, kun niillä ei ole asioille nimiä, eivätkä ne osaa puhua? Millaista on eläinten aisti- ja ajattelutoiminta, joka ei liityy jälkeläisten saamiseen tai ruuan hankintaan? Mitä eläimet harrastavat? Mitä ne tekvät vapaa-ajalla?

3. Kiitokset, mutta miksi tai mihin tarpeeseen ihmiselle kehittyi sinisen värinäkö? Veden löytäminen voi olla tärkeää mutta vesi voi olla vihreää tai jopa ruskeaa.

Keskustelussa mainittiin kuoleman jälkeisistä kokemuksista, ..minua mietityttää miksi kukaan ei ole keksinyt kurkata esim. sängyn alta tai seurata elvytystapahtumia oven raosta?
    Kaikki tuntuntuvat seuraavan tapahtumia yläpuolelta, sehän on selvä rajoite.

Comments are closed.