Tero Kivelä: Näön rajat rikkoutuvat

Professori Tero KiveläNäkö on monimuotoinen aisti. Tarkan näön lisäksi käytämme koko ajan hyväksi mm. syvyys-, väri- ja kontrastinäköä – vaikka ne ovatkin heikommin kehittyneitä kuin monilla eläinlajeilla. Näköaisti on ollut olennainen nykymuotoisen elämän kehittymiselle ja on sitä tulevaisuudessakin.

Luennossaan professori Tero Kivelä tarjoaa vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

• Miksi ihmissilmä on sellainen kuin on?
• Miksi jotkut eläimet näkevät enemmän kuin ihminen?
• Millaisin teknisin keinoin ihminen on onnistunut laajentamaan näkönsä rajoja?

Tero Kivelä on silmätautiopin professori, silmätautien erikoislääkäri ja Hyksin silmätautien klinikan ylilääkäri. Hänen erikoisalaansa on aikuisten ja lasten silmäsyöpä ja verkkokalvosairaudet. Hoidon lisäksi hän on ollut kiinnostunut myös silmäsairauksien ehkäisemisestä. Tero Kivelä toimii lukuisissa tieteenalansa järjestöissä. Hän on saanut lukuisia tunnustuksia työstään niin tutkijana kuin opettajanakin.

Näkö

Torstai 9.10.2014 klo 17.00-19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Professori Tero Kivelä: Näön rajat rikkoutuvat
Professori Henry Bacon: Visuaalinen lukutaito

Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen:

Osallistu yleisökeskusteluun:

• paikan päällä kättä nostamalla
  • tekstiviestitse: p. 050-415 4892
  • Twitterissä: #studiageneralia
  • kommentein tässä blogissa

Luentosarjan järjestää Helsingin yliopiston Avoin yliopisto. Se on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa!

Luentosarjan ohjelma