Hely Tuorila: Mistä maku syntyy?

Professori Hely Tuorila. Kuva: Wilma HurskainenMakea, suolainen, hapan, karvas ja ”lihaisa” umami – siinä viisi perusmakua, jotka makuaistimme rekisteröi. Jokaisella niistä on elintärkeä portinvartijan rooli: Makea viittaa energiaan, umami proteiineihin ja suolaisuus on tärkeä kehon elektrolyyttitasapainolle. Hapan voi viitata pilaantuneeseen ja karvas myrkylliseen ruokaan. Makea ja suolainen ovat ruokakulttuurimme ydinkategorioita. Ne ovat kuin rakennuksen peruskivi, jonka päälle asettuvat muut maut, aromi ja ruoan rakenne.

Vaikka makuaisti on kapasiteetiltaan rajallinen, sillä on suuri ja kauaskantoinen vaikutus ruoan tuotantoon ja kulutukseen: Suolaisen ja makean terveysmerkitykset säätelevät osaltaan nykyihmisen ruokailua. Uusi tieto makumieltymysten periytyvyydestä valaisee yksilöllisten makumaailmojen eriytymistä ja erilaisuutta.

Studia Generalia -luennossaan professori Hely Tuorila käy läpi keskeisiä makuärsykkeitä, niiden voimakkuuden ja miellyttävyyden aistimista sekä maku- ja terveysimplikaatioita.

Hely Tuorila on elintarvikkeiden aistinvaraisen tutkimuksen professori Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitoksella. Hänen erikoisalaansa ovat ruokamieltymykset sekä se, miten yksilö ottaa uuden ja oudon ruoan osaksi ruokavaliotaan. Hely Tuorila sai vuonna 2013 oman alansa tunnustuspalkinnon, toista kertaa jaetun Established Researcher Awardin. Parhaillaan hän tutkii asiakaslähtöistä ateriaa ja joukkoruokailua.

Professori Hely Tuorila luennoi Studia Generalia – luentosarjassa Aistit torstaina 23.10.2014. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen. Tervetuloa!

Luentosarjan koko ohjelma

Katso myös:
Professori Hely Tuorila: Miksi, miltä ja kenelle ruoka maistuu?
(Studia Generalia Ruoka ja elämä, syksy 2012)