5.2. Kaiken alku

Blue space star nebula

Kysymykset maailmankaikkeudesta kiehtovat ja kutkuttavat meistä monia. Ne myös vaikuttavat maailmankuvaamme mitä perustavimmalla tavalla: Mistä universumi sai alkunsa? Mitä sen ensi hetkillä tapahtui? Mitä aine on?

Kevään Studia Generalia -luentosarja Muuttuvat maailmankuvat käynnistyy kosmologian professori Kari Enqvistin ja tutkijatohtori Lauri Wendlandin puheenvuoroin torstaina 5.2.2015:

Kari Enqvist: Ensimmäinen sekunti
Lauri Wendland: Aineen olemus

Torstaina 5.2.2015 klo 17.00-19.00
Porthania (Yliopistonkatu 3), luentosali PI
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen.

Voit osallistua yleisökeskusteluun, kommentoida ja kysyä:

• paikan päällä kättä nostamalla
  • tekstiviestitse: p. 050 415 4892
  • Twitterissä: #studiageneralia
  • kommentein tässä blogissa.

Tilaisuus on osa Studia Generalia -luentosarjaa Muuttuvat maailmankuvat. Luentosarjan järjestää Helsingin yliopiston Avoin yliopisto, ja se on kaikille avoin ja maksuton.

Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto

Tervetuloa!

3 thoughts on “5.2. Kaiken alku

1. Kysymyksiä:
    1. Onko matematiikka tiede ollenkaan (toisissa lähteissä tieteiden kuningatar, toisissa e tiedettä ollenkaan)?

2. Onko inflaatio toteutunut maailmankaikkeuden lopussa ja onko nopeus ollut hiukkasilla nopeampi kuin valolla?

2. Tack för de intressanta föreläsningarna. En fråga: Varför talar man om både mörk materia och mörk energi om materia är en form av energi?

3. 1) Matematiikka ei ole luonnontiede, sillä se ei riipu havainnoista. 2) Maailmankaikkeuden loppua emme ole kokeneet/nähneet. Kosmisen inflaation aikana avaruus laajeni valoa nopeammin.

Mörk materia består troligen av elementarpartiklar som vi inte ännu känner till, medan mörk energi är ett energifält som genomtränger hela rymden. Man kunde säga att mörk materia en liksom gas, mörk energi liksom is.

Comments are closed.