Tomas Roslin: Lantakuoriainen maailmankaikkeudessa

Dosentti Tomas Roslin

“Lantakuoriaiset auttavat meitä hahmottamaan omaa maailmankuvaamme sekä luonnon rakenteesta että sen toiminnasta.”

Dosentti Tomas Roslin kuvaa Studia Generalia -luennossaan sitä, miten oman maailmankuvamme muutos kuvastuu suhteeseemme maan pienimpiin – sonnassa eläviin kovakuoriaisiin.

Lantakuoriainen on kiehtonut ihmismieltä kautta aikojen. Tarinat, kuvat ja sananparret kertovat sen monista merkityksistä: Lantakuoriaista on pidetty onnentuojana, sen avulla on ennustettu säätä, ja sitä on käytetty jopa lääkkeenä. Moderni luonnontiede tutkii lantakuoriaista ekosysteemin tärkeänä toimijana: lannan hajottajana ja kasvihuonepäästöjen vähentäjänä.

Ekologian dosentti Tomas Roslin työskentelee yliopistonlehtorina ja vastuullisena tutkijana Helsingin yliopiston maataloustieteiden laitoksella. Hänen erityisalaansa ovat hyönteiset, hyönteispopulaatiot ja niiden ravintoverkot. Tutkimustyönsä ohessa Tomas Roslin on innostunut yliopisto-opetuksen kehittämisestä ja tieteen popularisoinnista.

Tomas Roslin luennoi Studia Generalia -luentosarjassa Muuttuvat maailmankuvat 12.2.2015. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen.

Lisätietoa tilaisuudesta
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin
Lisätietoa lantakuoriaisista

Tervetuloa!