Kai Kaila: Milloin ihmisestä tulee yksilö?

Professori Kai Kaila

“Ainutlaatuinen kehityshistoria on yksilöllistymisen perusta.”

Ihmisen kehityksen kanavoituminen yksilöksi alkaa jo ennen syntymää, ja on erityisen voimakasta varhaisessa lapsuudessa. Kehitys jatkuu läpi elämän prosessina, johon vaikuttavat sekä biologiset muutokset että niiden ohjaavat yksilölliset valinnat ja kulttuuri, jossa elämme. Studia Generalia -luennossaan Kai Kaila kuvaa tätä ihmisen yksilöllistymiskehityksen moniulotteisuutta ja kysyy muun muassa:

• Missä määrin omat tekomme vaikuttavat yksilöllistymiseen?
  • Mitä tarkoittaa “geenien ja ympäristön vuorovaikutus”?
  • Entä onko jokainen oman onnensa seppä?

Kai Kaila on fysiologian professori ja neurobiologi. Hän työskentelee Helsingin yliopiston Biotieteiden laitoksella, ja toimii myös tutkimusjohtajana Neurotieteen tutkimuskeskuksessa. Hänen tutkimuksensa painopisteitä ovat hermosolujen viestintämekanismit, ja erityisesti niiden muutokset aivojen kehityksen sekä syntymään littyvien sairaustilojen seurauksena.

Kai Kaila luennoi Helsingin yliopiston Studia Generalia -luentosarjassa Muuttuvat maailmankuvat 19.2.2015. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen.

Lisätietoa tilaisuudesta
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

One thought on “Kai Kaila: Milloin ihmisestä tulee yksilö?

1. Väite siitä ettei Suomessa olisi mahdollisuuksien tasa-arvoa on omituinen. Keskustelun aikana tähän tosin tuli lievennys että mahdollisuuksien hyödyntämisestä ovat osin vastuussa lapsen vanhemmat. Näin onkin. Pitäisikö “huonojen” vanhempien lapset ottaa yhteiskunnan huostaan? Miksei koulutusta sitten arvosteta mahdollisuutena tehdä luokkahyppy? Yksi syy on ettei suomalainen yhteiskunta arvosta koulutusta. Tämä näkyy siinä ettei siitä ole juurikaan yksilölle taloudellista etua kutistuvien tuloerojen ja solidaarisen progressiivisen verotuksen vuoksi. Euroopan maiden palkkavertailut koulutuksen suhteen ovat valaisevia esimerksi Suomen ja Sveitsin kesken.

Comments are closed.