Juhana Aunesluoma: Nationalismin monet kasvot

Juhana Aunesluoma. Kuva: Pekka Aula
“Varsinkin poliittinen nationalismi on osoittautunut hyvin elinvoimaiseksi ja uusiin oloihin muuntautumiskykyiseksi ilmiöksi.”

Kansalliseen identiteettiin liittyvät kysymykset näkyvät monin tavoin eri puolilla Eurooppaa: Skotlannissa, Välimeren alueella, Unkarissa, Venäjällä ja Ukrainassa.  Studia Generalia -luennossaan poliittisen historian dosentti Juhana Aunesluoma tarkastelee sitä, mikä selittää tätä “isänmaan” keskeisyyttä eri puolilla maailmaa, ja millaisin tavoin kansallista identiteettiä käytetään myös poliittisen toiminnan välineenä.

Juhana Aunesluoma on Eurooppa-tutkimuksen verkoston tutkimusjohtaja ja poliittisen historian dosentti Helsingin yliopistossa. Hän tutkii parhaillaan kylmän sodan päättymisvaiheen murrosta Euroopassa ja maailmanpolitiikassa. Aunesluoma on kiinnostunut myös eurokriisin aiheuttamista muutoksista EU-politiikkaan. Juhana Aunesluoma on Studia Generalia -tieteellisen ohjausryhmän jäsen. Twitter: @aunesluoma

Juhana Aunesluoma luennoi Helsingin yliopiston Studia Generalia -luentosarjassa Muuttuvat maailmankuvat 26.2.2015. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen.

Lisätietoa tilaisuudesta
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

Katso myös: Euroopan nousu, uho vai tuho? (Studia Generalia kevät 2014)