3.11. Huomisen ruoka

Studia Generalia 3.11.2016: Huomisen ruoka.Professori Juha Helenius: Globaalista lokaaliin – ruokaa kestävästi
Teknologiajohtaja Reetta Kivelä, Gold&Green: Nyhtökauran tarina

Torstaina 3.11.2016 klo 17.00–19.00
Porthania, luentosali PI (Yliopistonkatu 3)
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen
Luentosarjan ohjelma ja linkit verkkoluentoihin

Professori Juha HeleniusJuha Helenius on maatalous- ja metsätieteiden tohtori. Hän työskentelee agroekologian professorina Helsingin yliopistossa, jossa hän on noin 30 vuoden ajan tehnyt tutkimustyötä maanviljelyn ja ruoan tuotannon ekologiasta ja kestävyydestä.

Heleniusta kiinnostaa erityisesti, miten ruoan tuotannon ja kulutuksen järjestelmää voitaisiin ja tulisi ohjata kestäväksi. Millainen järjestelmä varmistaisi ruokaturvan siten, että ympäristövaikutukset ovat siedettäviä ja ruoan tuotantoon tarvittavat luonnonvarat riittävät?

Maailma muuttuu nopeasti, ja monet muutokset ovat päivittäisen ruoan saannin turvaamisen kannalta huolestuttavia. Maailman väestö kasvaa edelleen, kehittyvien maiden suuret väestöt siirtyvät aiempaa ravitsevampiin ja joka tapauksessa enemmän eläintuotteita sisältäviin ruokavalioihin, joiden tuottaminen on ympäristölle ja luonnonvaroille aiempaa kuluttavampaa. Samalla kehittyneiden maiden, kuten Suomen, väestöjen tulisi oppia kuluttamaan terveytensä, ympäristön ja luonnonvarojen kannalta kestävämmin vähemmän eläintuotteita ja haaskaamaan ruokaa aiempaa vähemmän.

Nykyisin ruoka on markkinahyödyke, ja nälkä sekä kehno ruokavalio liittyvät ensisijaisesti köyhyyteen. Millainen aivan uudenlainen ruoan tuotannon ja kulutuksen järjestelmä sopii yhteiskuntaan, jossa toimeentulon turva ei enää perustu ensisijassa työvoiman myyntiin? Olisivatko paikalliset ruoka- ja energiayhteisöt kestävää tulevaisuutta: kestävä biotalous näyttää edellyttävän paikallisuutta, jolloin vallitseva jako  maaseutujen (ruoan tuotannon alueiden) ja kaupunkien (kulutuksen keskittymien) välillä liudentuu. Lähiruoka- ja bioenergiapiirit saattavat tarjota uudenlaisen tavan paitsi turvata hyvä ruoka, myös osallistua palkkatyöttömään yhteiskuntaan.

Katso myös:
Luomussako Suomen tulevaisuus?
Juha Heleniuksen  luento Studia Generalia -luentosarjalla Ruoka ja elämä (2011)

Teknologiajohtaja Reetta Kivelä. Kuva: Vilja Pursiainen, Kaskas-mediaElintarviketieteiden tohtori Reetta Kivelä on toinen Gold & Green – yrityksen perustajista ja sen teknologiajohtaja. Luennollaan hän kertoo nyhtökauran tarinan ja uudesta tavasta ajatella ruokaa ja vastuullisen syömisen haasteita. Gold & Green kertoo myös isosti ajattelusta, uskosta innovaatioihin ja hypestä.

Kun Kivelä perusti Gold & Greenin Maija Itkosen kanssa, ei hän voinut kuvitellakaan mihin nyhtökaurainnovaatio johtaisi.  Tarkoituksena oli luoda kaikkialla tunnettu tuote mutta kysyntä ja menestys yllättivät odotukset. Nyhtökaura osuu globaalien trendien keskiöön: se on vegaani kasvisruoka, lihatuotantoa kestävämpi eettinen vaihtoehto. Ilmastoteko, kasviproteiini ilman lisäaineita tai e-koodeja. Se on myös kotimainen vaihtoehto tuontisoijalle.

Lue myös: Nyhtökauran kehittäjästä Vuoden vaikuttaja

STUDIA GENERALIA ON TIEDETTÄ KAIKILLE.
SEN JÄRJESTÄÄ HELSINGIN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO.
TERVETULOA!