16.10. Tunto

beauty boy listen tin can telephone

Miksi tunnemme kipua?
Mikä on kosketuksen tarkoitus?

Studia Generalia -luentosarjalla Aistit tarkastellaan tällä viikolla tuntoaistia.
Alustajina ovat Helsingin yliopiston kipulääketieteen professori Eija Kalso sekä
psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, professori Matti O. Huttunen.

Aika: Torstai 16.10.2014 klo 17.00 – 19.00
Paikka: Porthania (Yliopistonkatu 3).
Luennot myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen

Ennakkotietoa luennoitsijoista aiheineen:
Professori Eija Kalso: Kipu
Professori Matti O.Huttunen: Mielihyvä ja mielen kipu

Luennot verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen:

Osallistu yleisökeskusteluun:

• paikan päällä kättä nostamalla
  • tekstiviestitse: p. 050-415 4892
  • Twitterissä: #studiageneralia
  • kommentein tässä blogissa

Tilaisuus on osa Studia Generalia -luentosarjaa Aistit. Luentosarja on kaikille avoin ja maksuton. Sen järjestää Helsingin yliopiston Avoin yliopisto.
Luentosarjan koko ohjelma

Tervetuloa!

One thought on “16.10. Tunto

1. Avoimen yliopiston opiskelija Anne Patjas kirjoittaa Tunto -luentojen herättämistä ajatuksistaan:

Kosketus tuntuu- kosketitko minua, aih, en huomannut – olin niin hurmioitunut ja toisaalla. Mielen kipu voi tarkoittaa sitä ettei tunnu miltään eikä onnistu missään, sanoi yksi tuttu poika. Kipu on kognitiivinen prosessi ja fysiologinen ilmiö, joka paranee mm morfiinilla. Näin sen lääketiede määrittelee. Kipu voi tuntua kuumalta ja kylmältä. Ihmiset ovat ongelmissa jos mikään ei tunnu miltään, kipu pelastaa, ihmiset reagoivat kipuun ja osaa varoa sitä kuten esimerkiksi hellan kuumuutta. Mitä kaikkea sitten kipu voi mielestäni olla.. kipu, ainakin täydellinen kipuaistin puute on jo geeni- mutaatio. Kipu voi vaikuttaa siten, että täytyy toimia ja täytyy tehdä jotain. Kipu siirtyy automaattisesti sensoriselta alueelta emotionaaliselle alueelle.

Kipu muuttuu sensorisesta aistimuksesta kärsimykseksi. Kärsimys on kuin hermostovaurio, se tuntuu koko ajan. Kipua voi aiheuttaa itse neulepistoksi jolloin kivun tietää olevan olemassa. Neulasta jää jälki ja kipu voi jatkua pitkään.

Kipu, miten sitä määrittelisi lisää.. sattuvuus, tuska, särky. Eri ihmisten herkkyys ja reaktiot kivulle vaihtelevat niin, että henkilö, joka pelkää tuntevansa kipua, kokee myös kivun voimakkaampana. Joku saattaa valittaa ääneen kivusta ja toinen taas samassa tilanteessa kärsii kipunsa ääneti.

Jotkut ihmiset ovat syntymästään saakka kyvyttömiä tuntemaan kipua. Tilan nimi on lääketieteellisesti määritelty: kongetiaalinen analgesia eli synnynäinen kiputunnottomuus. Kipu on silti äärimmäisen tärkeää. Se on elimistön varoitusmerkki.

Ihminen joka polttaa kätensä kuumalla liedellä, nykäisee kätensä pois levyltä jo ennen kuin on tietoisesti tuntenut kipua. Tämä on ennenaikainen reagointi ja kiputunnottomuus. Kipu tuntuu minusta nyt kuin en pystyisi hallitsemaan itseäni. Vaikka kyllä pitäisi pystyä. Kipu on päässyt ylivaltaan. Yritän keksiä keinoja kivun taltuttamiseksi, mieleni kipu estää sen. Selviydyn.

Comments are closed.