Dosentti Altti Majava suomalaisen väestötieteen keskiössä

Ismo Söderling piti juhlaesitelmän Altti Majavan elämästä Suomen Väestötieteen Yhdistyksen täyttäessä 50 vuotta jatko- ja täydennyskoulutusseminaarissa 2.11.2023.

Dosentti Altti Majavan tutkijanura alkoi ruotsalaisen professorin Gunnar Myrdalin maineikkaassa tutkimushankkeessa ”Asian Drama”. Vuosina 1961–1964 Altti johtavana assistenttina kirjoitti merkittävän osan kolmiosaisesta julkaisusta.

Myrdal palkittiin vuonna 1974 taloustieteen Nobel-palkinnolla. Majava toimi vuosina 1970 – 1989 työministeriön suunnitteluosaston toimistopäällikkönä. Hän johti menestyksekkäästi suurta Suomesta Ruotsiin suuntautuneen siirtolaisuuden tutkimushanketta. Altti Majava oli myös aktiivinen ruotsinsuomalaisen vähemmistön elinolojen ja oikeuksien edistäjä.

Eläköidyttyään vuonna 1989 Majava jatkoi yhteiskunnallista vaikuttamista kirjoituksillaan ja esitelmillään. Hän toimi Helsingin yliopiston Väestötieteen vs. professorina vuosina 1990–1992. Altti Majava luennoi väestötieteestä korkeakouluissa vuoteen 2012. Altti Majava on ollut Suomen Väestötieteen Yhdistyksen pitkäaikaisin puheenjohtaja (1975-1996). SVY nimesi hänet kunniapuheenjohtajakseen vuonna 1996.

Lue juhlaesiykseen perustuva teksi kokonaisuudessaan täältä.