Sambialaisia stereotypioita etsimässä

Viimeinen materiaalin hakureissuni suuntautui muutama viikko sitten Mambween Msoron alueelle. Matkallani törmäsin stereotypioihin, mutta näin myös elämäni kirkkaimman tähtitaivaan.

Mambwen alueen oikeusneuvojat pitivät oikeuskasvatustyöpajoja Msorossa, ja samalla minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella läheisten kylien päämiehiä, jotka olivat tilaisuuksissa kutsuvieraina. Valmistauduin reissuun seitsemällä vesipullolla ja kärsivällisyydellä. Useimmiten haastateltavani ovat yrittäneet kertoa minulle sen, mitä arvelevat minun haluavan kuulla.

Jos keskustelun aiheena on ollut erityisesti naisiin ja tyttöihin kohdistuva väkivalta tai hyväksikäyttö, ne ovat käyneet välillä turhauttaviksi. Jos viranomaisilta ja oikeusneuvojilta kysytään, varhaiset avioliitot, vaimon hakkaus ja seksuaalinen väkivalta ovat osa arkipäivää monissa kylissä mutta niistä ei puhuta. Onneksi jokaisella haastattelukerralla olen saanut selville jotain myös rivien välistä. Mietin, mitä saisin irti kylien päämiehistä, jotka ovat usein vaikenemisen alku ja juuri.

Msorossa pääsin juttelemaan seitsemän päämiehen kanssa. Kylien sinkkunaiset (lue: alle teini-ikäiset tytöt, lesket ja vanhemmat naiset) ovat useimmiten turvassa väkivallalta. Naimisissa oleviin naisiin puree Sambiassa edelleen hellan ja nyrkin sääntö. Kun kysyin esiintyykö seksuaalista väkivaltaa avioliitoissa, päämiesten mukaan sellaista ei ole olemassa. Kun pyysin yhtä päämiehistä selittämään, miten tämä on mahdollista, sain hyvin valaisevan perustelun: ”Me valkoiset eurooppalaiset emme pysty ymmärtämään tätä, mutta afrikkalaiset tarvitsevat enemmän seksiä meihin verrattuna. Tämä taas tarkoittaa sitä, että mies ei voi raiskata vaimoaan, koska vaimo luonnollisesti haluaa seksiä aina kun hänen miehensäkin on sillä tuulella.”

Jep, tämän selityksen perusteella voisi muodostaa stereotypian, mutta en taida lähteä niin mustavalkoiselle linjalle. Lähinnä aloin pohtimaan, miten mahdolliset lakiuudistukset toimivat ympäristössä, jossa naisen asema on näinkin kyseenalainen.

Toisen stereotypian löysin Msorosta tapetun leijonan muodossa. Oletin jo ennen Sambiaan matkustamista, että ainoa mahdollinen kohtaaminen viidakon kuninkaan kanssa tapahtuisi turvallisen välimatkan päästä: Minä ja safariopas jeepissä ja villieläin muutaman metrin päässä, mielellään jähmettyneenä hyvään asentoon, jotta saisin hienoja otoksia valokuva-albumiini. Kesken yhden haastattelun kaikki työpajassa paikalla olleet ihmiset säntäsivät pois paikalta. Nyanjan kielisen kiljunnan keskeltä erottui: ”Hei valkonaaman pitää myös tulla katsomaan leijonaa”. Kuuman kauden ollessa huipussaan leijonat jalkautuvat luonnonpuistoista ja terrorisoivat lähiseutujen asukkaita. Leijonien tappamisen taustalla on järkeenkäyvät syyt, sillä muuten voi tulla itse syödyksi.

Ennenkuin uskalsin nukahtaa leijonien siimeksessä, näin sen Afrikan tähtitaivaan, josta aina puhutaan. Sain kunnian osallistua oikeusneuvojanaisten illanviettoon. Ohjelmassa oli tanssia ja laulua kuunvalossa ja tähtien loisteessa. Ehkei tämä kuulosta niin upealta jälkeenpäin kerrottuna, mutta harmoninen laulu ja tanssahtelu onnistuivat ajamaan ajatukset pois leijonista ja epäreiluista aviomiehistä.

Palattuani Msorosta olen pakannut ja pakannut uudelleen. Nyt Msoron materiaali on turvallisesti c-kaseteilla, ne voivat ainoastaan mennä rikki rinkan pohjalla. Kaikki muut nauhat olen urheasti litteroinut. Kaikki kirjat ja valokopiot (tutkimusmateriaalia yhteensä 12kg) olen uskonut Sambian postin huomaan. Nähtäväksi jää, kumpi saapuu perille aiemmin, minä vai paketti.

Aloitan pian paluumatkani Suomeen Lusakan kautta, jossa olin ajatellut tehdä vielä pyrähdyksen Sambian yliopiston kirjastoon ja muutamiin muihin paikkoihin, joista olen kerännyt materiaalia. Mutta ensi torstaina käytävät presidentinvaalit vaativat veronsa. Huhujen mukaan kaikki julkiset laitokset sulkevat ovensa torstaista viikonlopun yli, kunnes ääntenlasku on selvinnyt. Paluuajankohtaa ei olisi voinut ajoittaa paremmin. Toivottavasti yleensä niin rauhaa rakastavat sambialaiset eivät nyt intoudu mellakoimaan presidentin vaalituloksen jälkeen.