Tutkimuksen teosta ja talonrakennuksesta

Arviointivaiheessa meille valkeni, kuinka tärkeää on osata kertoa tieteellisestä tutkimustyöstä. Vaarana on, että tutkijalla on vastaukset kaikkiin maailman ongelmiin, muttei kykyä kertoa niistä ymmärrettävästi kelle tahansa. Tämä tilanne muodostaa traagisen viestintävajeen tutkijan ja yleisön välille. Miksi tehdä arvokasta tutkimustyötä, jos siitä ei osaa kertoa? Onko tutkimustyö edes arvokasta, jos siitä ei osaa kertoa? Tutkimustulosten merkitys on siinä, että niitä käytetään jatkotutkimuksissa tai politiikkatoimissa. Jos niitä ei osaa ilmaista selkeästi, on epätodennäköisempää että niitä tullaan käyttämään.
Kaikista oleellisinta tutkimustyössä on hyvän perustan luominen. Kuten hyvä talo, tutkimus uhkaa tulla tuulten vietäväksi, jos sen paikkaa tutkimusperinteessä ei perustella pitävästi. Miksi juuri tätä aihetta on oleellista tutkia? Tämä problematiikka on ollut varsin kouriintuntuvaa yliopistoleikkausten jälkeisessä Suomessa, jossa pelkillä markkinoitavilla innovaatioilla on arvoa ja perustutkimuksen merkitys on unohdettu täysin.
Arvioitavista töistä huomasi, että tutkimuskysymyksen perustelu pelkällä toteamuksella asian tärkeydestä ei riitä. On sidottava ilmiöt laajempiin yhteiskunnallisiin kokonaisuuksiin: tutkimme turvallisuutta koska äärioikeistolainen poliittinen liikehdintä on kasvanut. Tutkimme naisten äänestysaktiivisuutta, koska miten eri ryhmiä edustetaan politiikassa vaikuttaa siihen, miten ne nähdään yhteiskunnan jokaisella tasolla. Tutkimme ilmastonmuutokseen kohdistuvia asenteita ja tekoja koska ilmastoystävällinen eläminen edellyttää tiedonhankintaa.
Perustanluonnin jälkeen on tärkeää että seinät sopivat sokkeloon. On tiedettävä, mitä hypoteeseja tutkimuskysymyksestä voi johtaa, jotta tutkimuskysymykseen voi tuottaa validin vastauksen. On myös tiedettävä, mitä etsiä aineistosta ja mitä löydökset tarkoittavat. Katon rakennus on viimeinen silaus. On oltava nöyrä omia tuloksiaan kohtaan, oltava uskollinen sille mitä tuloksista näkee. On rakennettava sopivan korkea katto. Yksi tutkimus todennäköisesti tuottaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, mutta kun muistaa suhteuttaa tulokset perustaan, näkee selkeämmin, kuinka paljon on saavuttanut.

Tietoa kirjoittajasta