Barndomsminnen och sommarplaner (20.3.2013)

Den häe soliga dagen kom jag och Enni till Cecilia Hoiva igen. Daisy berättade oss om tiden när hon var liten flicka. På den tiden klädde barn sig på ett annat sätt än nuförtiden.  Daisy hade veckad kjol och ”rocka”. ”Rockan” var jacka med dragkedja. Hemma hade hon ibland förkläde. Uppfostran var också annorlunda. Barn var tvungna att lyda sina föräldrar. Daisy sade att mammans ord var hennes lag. Det fanns ingen annan möjlighet. Daisys pappa var inte lika sträng men Daisy också borde göra just som han sade. Daisy fick läsa bara skolböcker, absolut inte romaner. MedanDaisy  flyttade till Tammerfors hos sina mostrar, var uppfostran inte längre så noga.  Romaner var också tillåtna böcker.

Daisy hade många kompisar. De spelade fyra mål och boboll tillsammans. Daisy hade också hushållssysslor, men inte mycket. Mamma gjorde största delen av dem.

Daisy tycker om att våren kommer eftersom det är lättare att röra på sig utan snö och is. På vintern är det svårt att gå i affärer eller på promenader med rollator. Då tar hennes dotter hand om inköp. På sommaren gör Daisy ofta långa promenader eftersom det är vackert i Nordsjö. ”Jag trivs på stranden med vatten, banan och choklad”, sade hon och skrattade. På stranden ligger Österlund, en liten restaurang. Den är en av Daisys favoritplatser i Nordsjö. Jag tycker att jag också skulle trivas på sommaren i Nordsjö!