Hänga gupp och tester (10.4.2013)

Jag hade haft tre veckor paus från Onsdagsgruppen. Det var så trevligt att träffa Daisy, Berit, Bertil, Erik och Frans igen! Antti och Pekka hade planerat Hänga gupp -spel och vi alla spelade tillsammans. Många seniorer visste inte det här spelet. Jag undrade det eftersom det var gammalt spel. Min mormor, till exempel, spelade det i sin barndom.  Jag tycker att Hänga gupp är jättetrevligt! När jag var på lågstadiet, spelade vi ofta det.

Vi spelade fem gånger och gubben hängde inte. Men en gång det var så nära: bara en ben missade. Antti och Pekka hade finnat mycket svåra ord. Jag hade aldrig hört ord ”instrumentbräda”, ”lågkonjunktur” och ”synvilla”. ”Huvudbry” och ”språkriktighet” var lite lättare. Ann-Sofie var skicklig i Hänga guppen. Jag var inte så skicklig eftersom jag sade många gånger fel bokstav. Men jag hade rolig.

Daisy sade att Hänga gupp -spel och övriga aktiviteter var sysselsättning när det inte hade radio och television. Men nästan alla har dator nuförtiden. Daisy har inte. Hon tycker inte on datorer och säger: ”Mobiltelefon räcker för mig!” Daisy kan leva utan dator eftersom banken betalar hennes räckningar och hon inte behöver e-post.

Daisy har alltid tyckt on matematik. Därför tyckte hon att dagens minnetest inte var för svår. Det är mycket viktigt att testa seniorers minne regelbundet. Seniorer själva sade också att det är nyttigt. ”Nu är jag klock!” sade Berit när hon kom från testen och skrattade.