Ideariihen satoa ristiinvalotettuna

Meidän ryhmässämme muutamia ideoita yhteiskehiteltiin sen verran pitkälle, että niitä tuntui tarpeelliselta avata hieman lisää täydentämään Annin yhteenvetomerkintää. Yhteenveto oli sen verran aikataulullisesti tiivis, että se raapaisi vain pintaa. Ensin Victorista, sitten Moodlella Moodlesta ja lopuksi tietoiskuiksi puetuista koulutuksista.

Victorista tai vastaavasta

Meillä Victoria on käytetty jonkin verran lähinnä opetusharjoittelujen ohessa ja nyt se on yhdellä tutkimusryhmällä testikäytössä, vaikka tutkimuskäyttöön sen ominaisuudet ovat melko rajalliset. Joka tapauksessa Victorin kaltaiselle ohjelmalle on kysyntää tiedekuntamme eri laitoksilla. Teknisesti tähän saakka kaikki on toiminut hyvin, myös yhteistyö TIETOS:n mediapalvelimen kanssa. Minun näkökulmastani ideaalivaihtoehto on se, että Victorille tai vastaavalle on tarjolla keskitettyä tukea. Voi tietenkin olla, että siihen eivät resurssit tai kiinnostus koko yliopiston tasolla riitä, jolloin tuki pyritään hoitamaan tiedekuntatasolla tai sitten unohdetaan koko juttu.

Joka tapauksessa tiedekunnassamme on tarkoitus tuottaa ohjemateriaalia Victorin käyttöön pohjaten tähänastisiin käyttökokemuksiin. Tällä hetkellä ajatuksena on julkaista ne HY:n wikissä. Toistaiseksi ne ovat luonnosasteella ja vain harvojen ja valittujen nähtävillä, mutta jos kiinnostusta on, niitä voi toimittaa ymmärrettävämpään muotoon ja julkaista ripeälläkin aikataululla.

Moodlella Moodlesta

Tämä idea oli peräisin Annelta Teologisesta tiedekunnasta, joka kertoi siirtäneensä verkko-opetuksen tukimateriaalinsa Moodleen. Idea tietyn välineen käyttämisestä siitä itsestään tiedottamiseen ei ole ongelmaton, kuten keskustelussa jo nousi esiin. Eli Moodlesta ja sen käytöstä ei ole fiksua kertoa vain ja ainoastaan Moodlen sisällä, mutta minusta on tukihenkilöiden on hyvä käyttää eri vempaimia omassa työssään niin, että tuettavat törmäävät niihin arjessaan, vaikkeivat niitä itse muuten käyttäisikään. Täydentäkää Anne ja Antero tarpeen mukaan.

Tietoiskut ja poikkeamisen helppous

Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa VOSO II -hankkeen järjestämien tietoiskujen vahvuus on minusta ollut joustava aikataulu ja sijainti lähellä käyttäjää. Ideana on ollut järjestää suuren osan päivää tasatunnein toistuva tietoisku jostakin teemasta, kuten HY:n blogipalvelusta. Tietoiskujen lomassa vetäjä on auttanut läsnäolijoita. Paikalle on voinut tulla koska tahansa ja päästä heti aiheeseen kiinni. Näin on päässyt tutustumaan johonkin mielenkiintoiselta tuntuvaan välineeseen joustavasti muiden töiden lomassa.

Jos tietoiskun perusteella on jonkin välineen huomannut itselleen käyttökelpoiseksi, on voinut hakeutua perinpohjaisempaan koulutukseen tai pyytää vierihoitoa tukihenkilöltä. Näin tietoiskut palvelevat erityisesti niitä, jolla ei (vielä) ole vankkaa syväsuuntautunutta motivaatiota jonkin vempaimen opetteluun.

Keskeinen juttu on minusta nimenomaa poikkeamisen helppous. Minä voisin tästä Siltavuorenpenkereeltä hyvin käydä tietoiskussa Valtsikan tiloissa, mutta Aleksandria on jo sillä hilkulla, vaikka sinne on reilun viiden minuutin kävelymatka.

Jos kiinnostusta on tarjoudun organisoimaan Victor-tietoiskun yhdessä OK:n ihmisten kanssa jossakin täällä Penkereen nurkilla, jos kiinnostusta on.

One thought on “Ideariihen satoa ristiinvalotettuna

1. Heikkihän oli meiltä pitämässä SVP:llä Moodle-tietoiskut, ja kokemusten perusteella olemme suunnittelemassa vastaavaa pläjäystä muutaman työvälineen osalta OK:n tiloihin syksyllä. Eli tuo oli loistava idea. Ja hyvä pointti myös poikkeamisen helppous. Keskustelimme asiasta muiden kampusten osalta, ja mahdollisesti vastaavia tietoiskuja voisi syksyn kokemusten perusteella tarjota/ ehdottaa järjestettäväksi myös Kumpulaan, Viikkiin ja Meikkuun joko OK:n tai kampusten omin voimin. Toiveita aiheiksi?

Comments are closed.