Verkkoja kokemassa Turussa

Aurinkoinen Turku, hyvä seura ja mielenkiintoinen seminaari jättivät hyvät fiilikset reissusta.  Tärkeintä antia oli tietenkin tavata Helsinkiläisiä Turussa ja paljon tuttuja myös muista korkeakouluista oli paikalla.

Seminaarin alkupuheenvuoroista mieleeni jäi erityisesti prof. Päivi Häkkisen puheenvuoro pedagogista skripteistä.  Skriptit ovat opetuksen pedagoginen käsikirjoitus, joiden avulla opettaja johdattelee oppijan kohti ennalta asetettuja tavoitteita. Mielenkiintoinen ristiriita syntyi seminaarin viimeisen esiintyjän puheenvuoroon (Teemu Arina, Dicole), jossa haluttiin räjäyttää kaikki oppimiseen liittyvät ”siilot”. Käsitteenä käytettiin serendipistä oppimista, jossa oppija etsiessään löytää ja oppii sellaista mitä ei tiennyt etsivänsäkään.

Taustalla näyttää olevan kaksi erilaista käsitystä ihmisestä ja oppijasta. Ensimmäisessä tapauksessa oppiminen on työläs,  jopa epämiellyttävä prosessi, jota opettajan pitää lujalla kädellä ohjata. Serendipinen oppiminen taas perustuu ajatukseen, jossa ihmisellä on palava halu etsiä tietoa ja oppia uutta, eikä ulkoista pakkoa tai ohjausta kaivata.

Seminaarin toisen päivän teemana olivat opetusvideot ja esityksissä nähtiin paljon esimerkkejä erilaisista videoista.  Videoiden tuottamisessa näytetään liikkuvan kahdella tasolla: huolellinen ja aikaa vievä tuotanto ja toisaalta nuorison suosima nopeasti verkkoon laitettava materiaali.  Lisäksi vielä näistä materiaaleista tuotetut remiksaukset olivat aiheena Tarmo Toikkasen esityksessä.

Seminaarissa saatiin runsaasti hyviä linkkejä, joita Susanna on alkanut jo laittaa tukiverkoston wikiin. Ainakin Tarmo Toikkasen luento tekijänoikeuksista ja Tomi Jaakkolan kokoama lista oppimisaihioista verkossa vaikuttavat hyödyllisiltä.  Lisään ne tukiverkoston wikiin!

One thought on “Verkkoja kokemassa Turussa

1. Pingback: Lokakuun aamuklubin satoa – koulutusta ja lukupiiriä – Verkko-opetuksen tukiverkosto

Comments are closed.