Verkko-opetuksen tukitoiminta vertaisverkostona – VKK’09

Valmistelimme Kristiina P:n ja Annin kanssa alkusyksystä esitystä Virtuaalikorkeakoulupäiville koskien TVT-tuen organisointia HY:ssä. Esitys meni läpi ja kun esityspäivä lopulta koitti, oli Anni ulkomailla ja Kristiina kipeänä – minä sitten puhuin parhaan taitoni mukaan koko tukiverkoston suulla :)

Esitys oli sijoitettu “Koulutusta ja tukea tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön” -teemaan. Muut esitykset olivat:

• Moniviestin3 – mediapalvelu korkeakouluille, Markku Närhi, Jyväskylän yliopisto
  • Case: opetuksen kehittäminen tvt:n avulla, Niina Tani, Kuopion yliopisto
  • Etäopetuksen tukipalvelut tvt:n opetuskäytön osaamisen vahvistajina, Anu Pruikkonen, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu ja Tanja Rautiainen, Rovaniemen Ammattikorkeakoulu (RAMK)
  • AVO-hanke kouluttaa opettajia avoimen verkon osaajiksi, Tiina Front-Tammivirta, eOppimiskeskus

Omassa esityksessäni korostin kasvokkaisten tapaamisten merkitystä verkoston lujittumisen kannalta. Jos verkosto on muodostunut ainoastaan jonkin työvälineen ympärille, on sen elinkaari lyhyt ja sidottu kyseisen työvälineen käyttöön. Pahimmassa skenaariossa yhteisö on muodostunut täysin virtuaalisesti ja palvelun lakatessa koko yhteisö katoaa.

Sen sijaan tukiverkosto, joka tapaa säännöllisesti ja suunnitellusti kasvotusten ei ole riippuvainen mistään tietystä työvälineestä. Aamuklubeissa tutustutaan kulloisenkin vierailukohteen verkko-opetukseen, mutta tapaamisissa on myös tilaisuus tiedottaa ja vaihtaa kuulumisia.

Painotin myös sitä kuinka organisaation strateginen tuki on tärkeä verkko-opetuksen tuen onnistumiselle. Verkoston tulee olla “vakinaistettu, vastuullinen ja resursoitu”.

Lisäksi yritin rohkaista osallistujia pohtimaan sitä, mistä omat vertaiset löytyvät. HYssä vertaisia on runsaasti, kun organisaatio on niin iso. Pienemmissä oppilaitoksissa pitänee ajatella laajemmin – samaa työtä tekevä saattaa löytyä jonkun toisen organisaation porukoista tai virtuaaliyhteistöistä. Seminaarit ovat mitä parhain tapa vertaisten etsiskelylle.

Työterveyshuollon Virtuaaliyliopiston esitys Työterveyshuollon Foorumi-hankeesta: “Asiantuntijayhteisö opiskelun tukena” , pidettiin ryhmässä D: Verkkoyhteisöt oppimisen ja työelämän sillanrakentajina. Esityksen pitivät kliininen opettaja Timo Leino, HY+TTL  ja verkkopedagogi Susanna Pitkänen, HY.  Esitys löytyy VKK09 sivuilta.

One thought on “Verkko-opetuksen tukitoiminta vertaisverkostona – VKK’09

1. Pingback: Tukiverkoston toimintakertomus 2009 – Verkko-opetuksen tukiverkosto

Comments are closed.