Helmikuun aamuklubi: eInfran herättämiä ajatuksia

Viime syksynä julkaistu Helsingin yliopiston eInfrastruktuuri 2010-2012 -raportti on kiinnittänyt huomiota ja herättänyt kysymyksiä tukiverkostossakin. Esimerkiksi raportin sivulla 25 mainitaan sosiaalisten medioiden käyttöönotto: mitä sen on ajateltu tarkoittavan ja tuleeko sen jotenkin liittyä tukiverkostolaisiin? Verkko-opetuksen tuen kannalta kiinnostavaa on, miten opetusteknologiakeskuksen ja tietotekniikkapalvelujen työnjako ja roolit (s. 39-40) tulevat kehittymään.

Helmikuun aamuklubiin on kutsuttu eInfra-raportin tekijöitä ja keskustelijoita eri näkökulmista. Tarkoitus on keskustella ja ideoida yhdessä aihepiiriin liittyen: mikä on meidän visiomme verkon sosiaalisuutta tukevien välineiden asemasta ja käytöstä kolmen vuoden kuluttua? Työskentelemme ryhmissä ja hyödynnämme verkkovälineitä. Luokassa on koneita osallistujien käyttöön ja omankin koneen saa toki ottaa mukaan.

Miten raportti on näkynyt tiedekunnissa? Minkälaista keskustelua ja kysymyksiä se on herättänyt? Kerro kokemuksiasi jo ennen aamuklubia tänne blogiin kommentoiden. Myös aamuklubissa toivottavia näkökulmia ja esitettäviä kysymyksiä saa mielellään täällä esittää.

Aamuklubi kokoontuu perjantaina 19.2. klo 9-11 Aleksandrian luokassa 431. Muistakaa taas ilmoittautua kahveja varten viimeistään ke 17.2. klo 9 ja ilmoittautuneet näkyvät listassa. Tervetuloa!

4 thoughts on “Helmikuun aamuklubi: eInfran herättämiä ajatuksia

1. Samassa yhteydessä voisi olla luonteva tutustua myös Sosiaalisen median käsikirjaan, jota olemme kirjoittaneet yhdessä Jeren ja Heikin kanssa. Kyseessä on siis tiiviisti sosiaalisen median käytänteisiin ja muutamaan valittuun välineeseen johdatteleva opas jokaisen yliopistolaisen käyttöön. Kaikenlaiset kommentit ja kehitysideat ovat juuri nyt toivottavia, opas olisi mukava julkaista laajemminkin vielä tämän kevään aikana http://wiki.helsinki.fi/x/LVT9Ag

2. Raporttia lukiessa nousee mieleeni kaksi skenaariota opetusteknologian tulevaisuudesta.
    Toisaalta on näkyvissä se, että tuttuja verkkovälineita kuten Facebookia ja YouTubea halutaan käyttää opetuksessakin, kun suurin osa opiskelijoista siellä toimii vapaa-aikanakin. Toisaalta raportissa taas halutaan rajusti yksinkertaistaa yliopiston omaa tarjontaa ja opetuksen palettia. Rinnakkaisia tai päällekkäisiä toimintoja halutaan karsia.
    Kehittämiskohteina ovat mm. opintohallinnon järjestelmät, palautejärjestelmät, sähköinen tenttiminen ja oppimateriaalin tuottaminen, jakelu ja säilytys. Näissä riittää työtä kolmelle vuodelle ja linjauksia todella tarvitaan.

3. FB ja YT voivat varmaan tuoda jotain uutta opetukseen, mutta se vaatii myös meiltä verkko-opetuksen tukihenkilöiltä osaamista ja näkemystä siitä miten näitä voi opetuksessa käyttää, jotta voimme yhdessä opettajien kanssa sitten kehitellä uusia tapoja opettaa. Monasti näitä buzz-wordeja heitellään jos minkälaisiin teksteihin ja strategiapapereihin tarkemmin miettimättä mikä niiden tarkoitus oikeasti voisi olla opetuksessa.

4. Hei,
    Olisi mielenkiintoista kuulla muiden ajatuksia sosiaalisen median käytöstä opetuksessa, mutta se lienee erillisten sessioiden aihe. Meillähän on meneillään tämä Työterveyshuollon Foorumi -pilotti.

Sen yhteydessä on ideoitu mm. näitä oppimisen ja opiskelun tukifunktioita, itsestään selvien (?) erilaisten viestintä ja epäformalien muotojen lisäksi mm.:
    – erkoistuvien portfolio työskentely
    – mahdollisuus osallistua “community of practise” yhteisöön omalta alalta ja kasvaa ammatillisesti
    – pienimuotoinen julkaisutoiminta, tieteellisen artikkelin vertaiskommentointi
    – oppimispäiväkirja, blogi
    – dialogi oppiminen, keskustelu, perustelu, argumentointi
    – lokikirjan mukaisen etenemisen seuranta
    – vertaistuen saanti
    – ohjauksen saaminen laajemmin kuin vain omalta kouluttajalääkäriltä
    – ammatillisen verkoston ja samoista teemoista kiinnostuneiden löytäminen
    – projektityöskentely
    – kansainväliset yhteydet ja ryhmät
    – alumni ja kollega foorumi myös opiskelun jälkeen
    – rekrytointikanava kouluttajalääkäriksi
    – jne…

Sosiaalisen median käsikirjan esittely siis kiinnostaa osana aamuklubia.

Comments are closed.