Kategoriat

Geoinformatiikan menetelmät 2 – Alkusanat

Tervetuloa takaisin Marian geoinformatiikkaräpellyksien pariin!

Viime keväänä huokaisin erittäin syvään helpotuksesta postatessani tänne tuon Geoinformatiikan menetelmät 1 -kurssin viimeisen postauksen. Kurssitehtävien aikaansaaminen oli yhtä tuskaa, enkä missään nimessä olisi silloin halunnut saattaa itseäni uudelleen samaan tilanteeseen. Vaan täälläpä sitä nyt taas ollaan uuden paikkatieto-ohjelmiston ja -kurssin äärellä. Mitäpä ei maantieteilijä tekisi työllistymisensä eteen.

Saadakseni tämän kurssin suorittamiseen edes jotain tuttua ja turvallista pohjaa, johon pystyisi alkaa rakentamaan kurssisuoritusta edes hieman motivoituneesti, päätin jatkaa tätä blogia kurssiraporttien julkaisualustana. Näitähän pystyy muokkaamaan jälkikäteen niin eipä sillä väliä vaikken deadlineen mennessä aivan täydellistä suoritusta saisi aikaiseksi, eihän kurssiopettajat palautuksia heti seuraavana aamuna ole tarkastamassa.

Laittakaamme sormet ristiin ja toivokaamme, että opin kymmenen kuukautta sitten jotain virheistäni ja nyt kurssitehtävien tekeminen sujuisi sutjakammin. Kirjoitan tätä nyt lähes kaksi viikkoa toisen periodin alkamisen jälkeen ennen kun alan tekemään ensimmäisen viikon tehtäviä. Eli hyvin ei ainakaan ole alkanut.

On se uskomatonta, että yliopistossakin pitää vielä ihmisen opetella sitä, että tehtävät eivät tee itse itseään. Lakkaan nyt marmattamasta ja kattellaan seitsemän viikon päästä, että olenko onnistunut jossain vai vietänkö jouluaattoni ArcGis Pron kanssa.

Nautinnollisia lukuhetkiä ja tsemppiä Marialle.