Erilaisuutta tasapainottavat pedagogiset keinot koheesion vahvistajana – Artikkeli islamin opettajien käsityksistä islamin moninaisuudesta koulun islamin tunneilla

Peruskoulun islamin uskonnon opetus on tarkoitettu kaikille muslimeiksi itsensä identifioivien perheiden lapsille ja nuorille. Islamin tunneilla käy muslimitaustaisia lapsia ja nuoria monenlaisista kieli-, kulttuuri- ja katsomustaustoista ja islamin tulkintaperinteistä, esimerkiksi sunni- ja shiiayhteisöistä. Tunneilla tutustutaan opetussuunnitelman ohjaamana myös islamin moninaisuuteen.

Väitöskirja-artikkelini (Putkonen & Poulter 2023) osoittaa, että islamin opettajat pyrkivät käsittelemään uskonnontunneilla islamin moninaisuuteen liittyviä sisältöjä tavalla, joka ottaa huomioon luokkahuoneen muslimien moninaisuuden. Toisaalta he purkavat moninaisuuteen liittyviä jännitteitä ja käyttävät opetuksessa erilaisuutta tasapainottavia pedagogisia keinoja (balancing pedagogical tools). Opettajat pyrkivät vahvistamaan koheesiota korostamalla opetuksessa ummaa ja sitä, mikä on muslimeille yhteistä. Islamin moninaisuuteen liittyvien sisältöjen käsittely vaatiikin opettajalta sensitiivisyyttä ja dialogisuutta.

Tutustu koko artikkeliin:

Putkonen, Niina & Saila Poulter. 2023. Balancing Differences through Highlighting the Common: Religious Education Teachers’ Perceptions of the Diversity of Islam in Islamic Religious Education in Finnish State Schools. Religions 14: 1069. https://doi.org/10.3390/rel14081069 (avoin julkaisu)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *