Uusimmat julkaisut / Latest publications

Takala, M.; Sirkko, R., Räty, K. & Raudasoja, A. 2024. Motives behind Finnish teacher students’ carrier choices. Education in the North, 31(1), https://doi.org/10.26203/fe6z-e393.

65. Ninnu Kotilainen & Marjatta Takala. 2024. “So much invisible work” -The role of special education teachers in Finnish lower secondary schools, Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2024.2317733

Takala, M., Sirkko, R., Räty, K. & Raudasoja, A. 2024. Motives behind Finnish student teachers’ career choices. Education in the North, (in press).

Sirkko, R.; Kotilainen, N. & Takala, M. 2023. Erityisopettajan työ osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Kasvatus ja Aika, 17(3),DOI: https://doi.org/10.33350/ka.128889

Takala, M., Kotilainen, N. & Sirkko, R. 2023. Laaja-alainen erityisopettaja tuen antajana. NMI-Bulletin, 3, 30-47.

Sirkko, R., Sutela, K. & Takala, M. 2023. Yhteenkuuluvuutta ja ulkopuolisuutta – Koulunkäynninohjaajien kokemuksia yhteenkuuluvuudesta. e-Erika, 1, 5-10.https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2007/1779

Takala, M., Sutela, K., Ojala, S. & Saarinen, M. 2023. Teaching Practice in the Training of Special Education Teachers in Finland. European Journal of Special Needs Education. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2177945

Sirkko, R,; Sutela, K. & Takala, M. 2022. School assistants experiences of belonging. International journal of Inclusive education. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2122607

Takala, M. & Sirkko, R. 2022. Pre-service teachers’ attitudes towards inclusion in Finland. Support for Learning, 37(3), 377-398. . http://dx.doi.org/10.1111/1467-9604.12415

Takala, M., Pihlaja, P. & Viljamaa, E. 2022. ‘Yes, it’s good, but…’ – Student teachers’ inclusion. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115133

Sirkko, R. & Takala, M. 2022. Distance Education for pupils with intellectual disabilities – Teachers’ Experiences. Education Inquiry. ttps://doi.org/10.1080/20004508.2022.2073054

Kokko, M., Pihlaja, P. & Takala, M. 2022. Towards inclusive teaching: Finnish teachers’ justifications for co-teaching. Education in the North, 29(1), 61-83. https://doi.org/10.26203/0c1a-sq18

Barbara Piškur, Marjatta Takala, Anita Berge, Liselotte Eek-Karlsson, Sara M. Ólafsdóttir, Sarah Meuser . 2021. Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries. Journal of Curriculum Studies, ihttps://doi.org/10.1080/00220272.2021.1986746

Puroila, A-M, Juutinen, J.; Viljamaa, E.; Sirkko, R.; Kyrönlampi, T. & Takala, M. 2021. Young Children’s Belonging in Finnish Educational Settings: An Intersectional Analysis. International Journal of Early Childhood. https://doi.org/10.1007/s13158-021-00282-y

Takala, M. & Wickman, K. 2021. Samundervisning- en metod för inkluderande lärmiljöer. I Mara Westling Allodi (red.) Specialpedagogik för Lärare. Stockholm. Natur & Kultur.  pp. 170-192.

Takala, M.; Mäkinen, M.; Eskola, S.; Saarinen, M. & Sutela, K. 2021. Mitä erityisopettajien koulutuksissa opetetaan? – Havaintoja yliopistojen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmista. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(2), 32-49.

Kokko, M.; Takala, M. & Pihlaja, P. 2021.  Finnish teachers’ views on co-teaching. British Journal of Special Education. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12348

Kokko, M.; Takala, M. & Muukkonen, H. 2020. Kohti uudenlaista opettajuutta: yhteisopettajuus haastamassa yksin tekemisen kulttuuria.  NMI-Bulletin, 30(4), 41-58.

Takala, M. 2020. Inkluusiosta ja sen käytänteistä. Kielikukko, 3,  38-39.

Haastattelu: Takala, M. 2020. Miksi niin moni tippuu kyydistä? Suomenmaa, 9, 36-37.

Takala, M. & Saarinen, M. 2020. Opettajan toimijuus – Yhteisopetusta pienin askelin. Työelämän tutkimus, 18(3), 231-230.

Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. 2020. Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43. https://doi.org/10.33350/ka.79918

Takala, M.; Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020. (eds.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. [Impossible inclusion? Recognize challenges and possibilities.] PS-Kustannus. Otavan Kirjapaino Oy.

Takala, M.; Lakkala, S. & Äikäs, A. 2020. Inklusiivisen kasvatuksen monet mahdollisuudet. [Many possibilities of inclusive education] In M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (eds.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. [Impossible inclusion? Recognize challenges and possibilities] PS-Kustannus. Otavan Kirjapaino Oy, 13-44.

Takala, M.; Sirkko, R. & Kokko, M. 2020. Yhteisopetus – Yksi mahdollisuus toteuttaa inklusiivista kasvatusta. In M.Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. [Impossible inclusion? Recognize challenges and possibilities.] PS-Kustannus. Otavan Kirjapaino Oy, 139-158.

Kauppi, S.; Muukkonen, H.; Suorsa, T. & Takala, M. 2020.“Though I still miss human contact” – Paradoxes in learning interaction and multidisciplinary collaboration virtually. British Journal of Educational Technology, http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12929

Takala, M. & Wickman, K. 2019. Collaborative Case-Based Virtual Learning in Higher Education: Consultation Case in Special Education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646171

Takala, Marjatta & Leila Kairaluoma (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. Gaudeamus. ISBN: 9789523450400.

Lakkala, S.; Takala, M.; Miettunen; H.; Kyrö-Ämmälä, O.; Sarivaara, E.  & Kielinen, M. 2019. Steps toward and challenges of Inclusive education in northern Finland. Mhairi. C. Beaton & Diana, B. Hirshberg, Gregor, R. Maxwell & Jennifer Spratt (eds.) In Including the North: A Comparative Study of the Policies on Inclusion and Equity in the Circumpolar North. ISBN 978-952-337-135-4

Takala, M. 2019, helmikuu. Opetus- ja kulttuuriministeriön blogi: Opettajankoulutus uudistuu: Tuetaan yhdessä! – Monialainen ja digitaalinen yhteistyö oppimisen tukena. https://oppiminenuudistuu.wordpress.com/2019/02/05/tuetaan-yhdessa/

Celiesiene, Egle & Takala, Marjatta. 2019. Case Studies Based on Literature Reviews from three Countries. Introduction to the Section. In Mara Westling Allodi & Tamara Zappaterra (Eds.) Users’ needs for children with disabilities. Parents’ and children’s views. European Co-operation in Science and Technology. COST. LUDI. Published by De Gruyter Poland Ltd, Warsaw/Berlin.  open access at www.degruyter.com, p.70-73.

Suhonen, E.; Takala, M.; Alijoki, A. & Viljamaa, E. 2019. Children with and without disabilities in Finnish early childhood education. In Mara Westling Allodi & Tamara Zappaterra (Eds.) Users’ needs for children with disabilities. Parents’ and children’s views. European Co-operation in Science and Technology. COST. LUDI. Published by De Gruyter Poland Ltd, Warsaw/Berlin. open access, www.degruyter.com,74-84.

Takala, M.; Nordmark, M. & Allard, K. 2019. University Curriculum in Special Teacher Education in Finland and Sweden. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 3(2), 20-36. DOI: https://doi.org/10.7577/njcie.2659

Takala, M.; Silfver, E.; Karlsson, Y. & Saarinen, M. 2018. Supporting Pupils in Finnish and Swedish Schools – Teachers’ Views. Scandinavian Journal of Educational Research, doi 10.1080/00313831.2018.1541820

Sirkko, R. and Takala, M and Wickman, K. 2018.  Co-Teaching in Northern Rural Finnish Schools Education in the North, 25(1-2),  217-237. https://doi.org/10.26203/HXX9-KR24

Takala, M. Viljamaa, E. & Fredäng, P. 2018. Choosing the Future for a Child with a Severe Hearing-Impairment. Support for Learning, 33(2), 204-225. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9604.12201

Viljamaa, E. & Takala, M. 2017. Varhaiserityisopettajien ajatuksia inklusiivisesta muutoksesta (Early special educators thought about inclusive change). Varhaiskasvatuksen tiedelehtiJournal of Early Childhood Education Research  JECER, 6(2), 207-229.

Sume, H. & Takala, M. 2017. Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa.[Multidisabled child going to school] 3-Erika. Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 13-18. https://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf

Mustonen, T. & Takala, M. 2017. Lukivaikeus ja englannin kielen lukeminen. [Dyslexia and reading English] e-Erika. Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 19-24. https://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf

Pettersson, C. Wickman, K. & Takala, M. (eds). 2017. Genus och specialpedagogik– praktiknära perspektiv. [Gender and special education – A practical perspective]. En vetenskaplig antologi. Specialpedagogiska skolmyndigheten. [A scientific antology from Special education authorities] Lenanders Grafiska. ISBN 978-91-28-00056-7. Available in pdf form: ISBN pdf: 978-91-28-00057-4.

Takala, M. & Kielinen, M. 2017. Inkluderande stöd – exempel från Sverige och Finland. [Inclusive support- examples from Sweden and Finland] In. C. Pettersson, K. Wickman & M. Takala. (eds). Genus och specialpedagogik– praktiknära perspektiv. [Gender and special education – A practical perspective. A scientific antology. Special education authorities] En vetenskaplig antologi. Specialpedagogiska skolmyndigheten. Lenanders Grafiska, 225-249.

Takala, M. & Sume, H. 2017. Hearing-Impaired Pupils in Mainstream Education in Finland – Teachers’ Experiences of Inclusion and Support. European Journal of Special Needs Education, dx.doi.org/10.1080/08856257.2017.1306965. Published online: 29 Mar 2017.

Takala, M. 2017. Flera förklaringar till lysande PISA-resultat I Finland.Special pedagogisk skolmyndighet.  Lika värde, 1/2017. https://www.spsm.se/stod/forskning-och-utveckling/forskning/intervjuer/flera-forklaringar-till-lysande-pisa-resultat-i-finland/

Takala, M., & Head, G. 2017. Inclusion and practice: The perspective of two countries. In Hughes, M.T. & Talbott, E. (Eds.), The Handbook of diversity in special education (pp. 115-128). Chichester, West Sussex, UK: John Wiley Press.

Takala, M. & Roos, C. 2017. History of change in education of pupils with severe hearing loss- Teachers´narratives from Finland and Sweden. Karlstads universitets Pedagogiska Tidskirft, 12(2), 39-64.

Kälviän koulu, Berg skolan, Berg skole. 2016. An interactive case for special teacher educators. Available by request: marjatta.takala@oulu.fi

Saarinen, M. & Takala, M. 2016. Draama osallisuuden innoittajana – nuorten kokemuksellinen oppimisprosessi. (Drama inspiring participation – an experimental process of young adults). Niilo Mäki Bulletin, 3, 29-50.

Takala, M. & Raino, P. 2016. Kieli, kojeet ja koulutus? Kuulovammaisten lasten perheet valintojen edessä. (The families of hearing-impaired children facing choices) Niilo Mäki Bulletin, 2, 27-42.

Takala, M. 2016. I Sverige sätts stödet in sent på eleverna. Skolvärden. Januari 2016. http://skolvarlden.se/artiklar/i-sverige-satts-stodet-sent-eleverna

Takala, M. & Sume, H. 2016. KUULEEKO KOULU? – tutkimushankkeen päätuloksia (Main results of the project Does the school hear?). Nappi-lehti, 1, 4-5.

Takala, M. & Sume, H. 2016. Kieli, kuulo ja oppiminen. Kuurojen ja huonokuuloisten opetus. (Language, hearing and learning – teching the deaf and hard-of-hearing). 3. totally new edition. FinnLectura: Helsinki.

Takala, M. & Sume, H. 2016.Opettajien kokemuksia huonokuuloisten ja kuurojen oppilaiden opetuksesta yleisopetuksessa. Kuuleeko koulu?– tutkimushankkeen loppuraportti Opetus- ja kulttuuriministeriölle (Teachers experineces of teaching deaf and hard-of-hearing students in mainstream) https://blogs.helsinki.fi/kuuleekokoulu/

Takala, M. 2015. Editorial Introduction. Education Inquiry 6 (1), 1-4.

Takala, M., Wickman, K., Uusitalo-Malmivaara, L. & Lundström, A. 2015. Becoming a special educator – Finnish and Swedish students’ views of their future profession. Education Inquiry, 6 (1), 1-27.

Pirttimaa, R.. Takala, M. & Ladonlahti, T. 2015. Students in higher education with reading and writing difficulties. Education Inquiry, 6 (1), 5-23. doi:10.3402/edui.v6.24277

Tiedekulma 10.2.2015. Erilainen, sairas, erityinen, ks. https://www.youtube.com/watch?v=x-D6OO7FaUs&list=PL3C9A924422E16128&index=1

Takala, M. 2015. Skolverket. I Finland ges mycket stöd tidigt, ”genast” och till många http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/specialpedagogik/undervisning, accessed 9.2.2015.

Takala, M. & Ahl, A. 2014. Special Education in Swedish and Finnish schools -Seeing the Forest or the Trees? British Journal of Special Education, 41 (1), 59-81.

Takala, M. & Keskinen, S.2014.  Performance dialogs–A useful tool in an academic context? Studies in Higher Education. 39 (7), 1170-1184. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2013.777409

Takala, M. 2013. Reading through Writing. Support for Learning, 28 (1), 17-23.

Hotulainen, R. & Takala, M. 2013. Parents views on the Success of Integration. International Journal of Inclusive Education, 18(2), 140-154. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2012.759630.

Takala, M. & Hausstätter, R.S. 2012. Effects of History and Cultures on Attitudes toward Special Education: A Comparison of Finland and Norway. ISRN Education, doi:10.5402/2012/161039

Takala, M. & Uusitalo-Malmivaara, L. 2012. A One-Year Study of the Development of Co-Teaching in Four Finnish Schools. European Journal of Special Needs Education,27 (3), 373-390.

Takala, M., Hausstätter, R.S., Ahl, A. and Head, G. 2012. Inclusion seen by student teachers in special education – differences among Finnish, Norwegian and Swedish students. European Journal of Teacher Education, 35 (3) 305-325.

Takala, M. 2012.  Deltids spesialundervisning – en inkluderende strategi i
Finland . In R. S. Hausstätter (ed). Inkluderende spesialundervisning. Bergen: Fagbokforlaget. Norway, 169-180.

Roos, C., & Takala, M. 2012. Rätt till språk – Speciallärares berättelser om sitt yrke och sin yrkesroll. (Vänbok till professor Solveig Hägglund). Karlstad: Avdelningen för Utbildningsvetenskap Karlstads universitet, 161-180,

Takala, M. 2011. Lukemaan kirjoittamalla- menetelmän tutkimus Helsingin yliopiston
opettajankoulutuslaitoksella.Velijussi Kyllijoki (toim.) Digitaalinen viesti-
Trageton-työtavan opetuskokeilu Espoossa 2008-2010. Espoon kaupungin painatuspalvelut,
67-80.

Takala, M. (toim.) 2010. Erityispedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus.

Hausstätter, R.S. & Takala, M. 2011. Can special education make a difference? Exploring the difference of special education systems between Finland and Norway in relation to the PISA results. Scandinavian Journal of Disability Research, 13(4), 271-281.

Saloviita, T. & Takala, M. 2010. Frequency of co-teaching in different teacher categories. European Journal of Special Needs Education, 25 (4), 389-396.

Takala, M. & Winegar, D. & Kuusela, J. 2009. Leadership developmental needs- a system for identifying them. Australian Journal of Adult Learning, 49 (1), 126-147.

Takala, M., Pirttimaa, R. & Törmänen, M. 2009. Inclusive special education: the role of special education teachers in Finland. British Journal of Special Education, 36 (3), 162-173.

Hausstätter, S. R. & Takala, M. 2008. The core of special teacher education: a Comparison of Finland and in Norway. European Journal of Special Education, 23 (2), 121-134.

Törmänen, M.; Takala, M. & Sajaniemi, N. 2008. Learning disabilities and the auditory and visual matching computer program. Support for Learning, 23 (2), 80-88.

Törmänen, M. & Takala, M. 2008. Auditory Processing in Developmental Dyslexia: An Explorative Study of an Auditory and Visual Matching Training Program with Swedish Children with Developmental Dyslexia. Scandinavian Journal of Psychology, 50 (3), 277-285.

Takala, M. & Kuusela, J. 2008. Tarzan helps to find dyslectics- a pseudo-word test. Support for Learning, 24 (2), 81-85.

 

.

 

.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *