No religious community -keskustelutilaisuus 11.10.2018

No religious community: who are the 26.3 percent in Finland?

What do scholars know of the growing part of population in Finland who register ”none”, when asked religious affiliation? In 2017, more than a million (1,45 million) Finns and Finnish inhabitants identified themselves to this group.

The national population registration system signs the personal information, gender, mother tongue and religious affiliation. This information is central indicator in the research when religious change is studied. The statistics also portray the place of non-religion in the Finnish society and culture, and the new ways in which people today identify themselves.

The membership and non-membership in religious communities are changing in Finland. Outside of the registered organizations, what kinds of world views, spirituality and religiosity exist today?  In this discussion, the Senior Lecturer in Islamic theology, Mulki Al-Sharmani and Professor in the Study of Religions, Teemu Taira enlighten the question at hand.

• Time: October 11, 2018 at 5 pm to 6 pm
  • Place: Tiedekulma,  Lounge, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki
  • Discussants: Professor Teemu Taira, Study of Religions and Senior Lecturer,  Mulki Al-Sharmani, Islamic theology
  • Chair: Nina Maskulin, doctoral student, Study of Religions

Organised by University of Helsinki, Study of Religions and Fokus-tiedeklubi, a platform to discuss scholarly topics on religion, worldviews and culture in Finnish society.

Suomi uskontokunnittain – keitä ovat 26,3 prosenttia?

Mitä tutkijat tietävät ihmisistä, jotka rekisterissä ovat ”uskontokuntiin kuulumattomia”? Tilastovuonna 2017 yli miljoona suomalaista ja Suomessa asuvaa ilmoitti katsomuksestaan näin.

Suomalainen väestötietojärjestelmä kirjaa nimen, asuinpaikan ja sukupuolen lisäksi äidinkielen ja uskontokunnan. Väestörekisterin tietoja käytetään tutkimuksessa kuvaamaan myös suomalaisten uskonnollisuutta ja siinä tapahtuvaa muutosta. Tilastotieto kertoo lisäksi joka neljännen suomalaisen ja Suomessa asuvan perinteistä, tavoista ja sosiaalisesta identifikaatiosta.

Suomalainen erityispiirre, jäsenyys uskonnollisessa yhdyskunnassa, on muutoksessa. Tiedetään, että jäsenyyksien ulkopuolella on henkisyyttä, vakiintuneita, vastaperustettuja ja perinteisiä uskontoja, ateismia ja uskonnottomuutta.

Miten Suomessa näkyy uskonnottomien toiminta? Sopiiko uskontokunta-rakenne uskonnottomuuden kuvaamisen, uusiin ja vanhoihin uskontoperinteisiin ja hengellisyyteen? Islamilaisen teologian yliopistolehtori Mulki Al-Sharmani  ja uskontotieteen professori Teemu Taira pohtivat englanninkielisessä keskustelussa muutosta suomalaisten katsomusten ja uskontojen kentällä.

• Aika: 11.10.2018 klo 17–18
  • Paikka: Tiedekulma, Lounge, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki
  • Keskustelijat: Uskontotieteen professori Teemu Taira, yliopistolehtori Mulki Al-Sharmani, islamilainen teologia
  • Puheenjohtaja: Nina Maskulin, uskontotieteen tohtorikoulutettava

Järjestäjä Helsingin yliopisto, Uskontotiede ja Fokus-tiedeklubi, joka nostaa keskusteluun uskonnon ja kulttuurin ajankohtaisia kysymyksiä tutkimuksen näkökulmasta.