Vihertiimin kuulumiset: Uusi vuosi, uudet kujeet

Samaan aikaan kun puiden lehdet valmistautuvat lakastumaan syysiltojen hämärässä, Helsingin yliopisto orientoituu puhkeamaan kukkaan lukulamppujen loisteessa. Helsingin yliopistolla alkaa syksyllä uusi lukuvuosi 374. kertaa instituution historian aikana.

Fuksit aloittavat matkansa uudessa opinahjossaan elokuun viimeisellä viikolla, kun taas kokeneemmilla opiskeljoilla on syyskuun ensimmäiseen viikkoon asti aikaa toipua kesälomastaan. Yliopiston henkilökunnasta sen sijaan suurin osa on palannut kesämökeiltään takaisin toimistoihinsa jo elokuun puolivälissä.

Myös HENVIn alaisuudessa toimiva Vihertiimi on aloittanut toimintansa jälleen Viikin ympäristötalossa. Viime vuonna aloitettu perinne saa tänä syksynä jatkoa, kun tiimiläiset kiertävät orientoivan viikon tapahtumia jakaen tietoa HYY:n ympäristöoppaasta ja innostavat opiskelijoita ottamaan osaa Ilmastoinfon Kevennä tonni –kampanjaan. Lisäksi Vihertiimi on aloittanut ideoimaan myöhemmin syksyllä järjestettävää yliopiston Ympäristöviikkoa. Ympäristöteema ja lukuisat tapahtumat värittävät yliopistoa lokakuun alussa 6.10-10.10.

Uutena osana Vihertiimin toimintaa on aloitettu Vihreä mosaiikki -blogi, jota juuri tällä hetkellä luet. Blogin ideana on kertoa Vihertiimin työstä, mutta myös jakaa tietoa yleisemmin yliopiston ja yliopistolaisten ympäristötoiminnasta. Mikäli haluat osallistua blogin kirjoittamiseen, voit ottaa yhteyttä Vihertiimiläisiin tai HENVIn Janna Pietikäiseen.

Lisäksi uutta tänä vuonna Vihertiimissä on kokoonpano. Alla uusien tiimiläisten esittelyt:

Anni Leppänen

Aikoinani opiskelupaikkaa etsiessäni minua kiinnosti yleisesti ympäristöala. Pohdin sopivia vaihtoehtoja ja päädyin maantieteeseen, sillä maantiede viehätti minua tutkimusaiheidensa monipuolisuudellaan. Ajattelin, että maantieteen opintojen kautta pystyn hahmottamaan paremmin tätä hullua maailmaa ja etenkin sitä, miksi ympäristömme on sellainen kuin on ja mitä voisimme kenties sen hyväksi tehdä. Niin siinä sitten kävikin, että minusta on tulossa hyvää vauhtia kulttuurimaantieteilijä, jolla on edessään enää viimeinen metodikurssi ja se kaiken kruunaava gradu. Viimeinen lukuvuosi, täältä tullaan!

Kaikkien näiden opiskeluvuosien jälkeen, minusta on mainiota päästä tekemään ympäristötyötä vihertiimin jäsenenä yliopistolla. Toivon, että syksy tuo tullessaan paljon ympäristötiedon ja -ajatusten vaihtoa muiden opiskelijoiden kanssa. Tästä hyvä ponnahtaa syksyn uusiin tuuliin!

Meri Norola

Opiskelen viimeistä vuotta Helsingin yliopistolla ja valmistun maantieteen ja biologian opettajaksi vuoden vaihteessa. Kotikenttänäni yliopistolla pidän Kumpulaa, jonka gis-luokissa olen viime kuukaudet istunut graduni parissa, mutta sivuaineiden kautta minulle ovat tulleet tutuksi myös Viikin kampus ja Siltavuorenpenger.

Ympäristöasiat ovat aina olleet lähellä sydäntäni, erityisellä intohimolla suhtaudun Itämereen liittyviin ympäristökysymyksiin, sillä olen pienestä pitäen viettänyt kesiä Turun ulkosaaristossa. Opiskeluaikana kävi kuitenkin niin, että vakaasta aikomuksestani huolimatta päädyin keskittymään yhteiskuntatieteellisiin kysymyksiin ja olen käyttänyt suuren osan opiskeluajastani erinäisissä luottamustehtävissä muun muassa HYYn edustajisossa. Eräällä tavalla työ Vihertiimissä tuntuu siis paluulta juurilleni ja odotan innolla syksyn tapahtumia ja uusien opiskelijoiden kohtaamista ympäristöaiheiden tiimoilta.

Antti Seppälä

Aloitan syksyllä 5. opiskeluvuoteni Helsingin yliopistolla. Pääaineeni on ympäristömuutos ja –politiikka, joka löytyy Viikistä Bio- ja ympäristötieteellisestä tiedekunnasta. Sivuaineideni, sosiologian ja taloustieteen, seurauksena myös Porthanian pyöröovet ovat tulleet vuosien varrella tutuksi. Neljän viimeisen vuoden aikana pyöräkilometrejä on kertynyt melkoinen määrä sahatessani kampusten väliä.

Ympäristöasioista olen ollut kiinnostunut teini-ikäisestä lähtien. Varsinaisten opiskelujen ulkopuolella olen puuhaillut ympäristöteemojen parissa sekä yliopiston alaisissa organisaatioissa että sen ulkopuolissa. Työ vihertiimissä on kuitenkin minulle uudenlainen aluevaltaus ja odotan innolla tulevaa syksyä!

blogin_aloitus