Kurssikerta 5: bufferointia ja taitojen arviointia

Tällä kurssikerralla testattiin itseänäisen osaamisen tasoa MapInfo-ohjelman käytössä. Aluksi tutustuttiin opettajan johdolla bufferointiin viime kerralla valmiiksi piirretyllä Pornaisten kartalla, ja vasta sen jälkeen alkoivat omatoimiset analysoinnit pääosin Vantaan kartoilla. Harjoituksiin kuului asukasmäärien ja -prosenttien tutkimista Malmin ja Helsinki-Vantaan lentokenttien ja Vantaan rautatieasemien lähistöillä. Aihepiirejä olivat muun muassa lentomelu, peruskoulutus ja taajamat. Koko ajan tehtiin muistiinpanoja kysymyksiin saaduista numero- ja prosenttivastauksista,  ja lopuksi niistä koottiin taulukko: Kurssikerta 5:n taulukko.

Kurssikerta oli hyödyllinen, sillä se osoitti rehellisesti kunkin oman MapInfo-asiantuntijuuden tason. Omalla kohdallani se ei ollutkaan aivan niin heikko kuin olin pelännyt, mutta kyllä niitä puutteitakin löytyi. Erityisesti kyselyjen, tilastoaineistojen ja niihin pohjautuvien taulukoiden ja tietokantojen muokkaaminen ja täydentäminen osoittautui haasteelliseksi. Itse karttojen luominen sekä teemakarttatoimintojen että piirtämistyökalujen avulla ja niiden käyttö ja tulkitseminen on varsin hyvin hallinnassa.

Kuten Suikkolakin (2011) toteaa, MapInfo on hyvin monimuotoinen ja -käyttöinen ohjelma, joka soveltuu hyvin alueellisen tiedon tarkasteluun, esittämiseen ja tuottamiseen – kunhan käyttäjä tuntee ja hallitsee sen käytön. Kurssikerran erityisteemalle, bufferoinnille ja puskuroinnille voi kuvitella mitä erilaisimpia käyttötarkoituksia. Vaikkapa uuden maantien suunnitteluvaiheessa voidaan tarkastella, paljonko asukkaita linjauksen kohdalla ja läheisyydessä asuu: moniko joutuu lähtemään tien alta purettavista taloista ja moniko hyötyy parantuvista liikenneyhteyksistä.

Lähteet:

Suikkola, Satu (2011).  Bufferointia ja itsenäistä työskentelyä. Gis-blogi. Helsingin yliopisto. 21.2.2011. <https://blogs.helsinki.fi/suikkola/2011/02/21/bufferointia-ja-itsenaista-tyoskentelya-kurssikerta-5/>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *