Kuudes kurssikerta: pisteaineistoja kartalla

Toiseksi viimeisen kurssikerran blogitehtävänä on laatia opettamiseen soveltuvia karttoja. Karttojen teemana on maanjäristykset, ja aineisto on haettu amerikkalaisen Advanced National Seismic System -sivuston maanjäristystietokannasta.

Päätin hakea tietoa kolmen eri suuruusluokan järistyksistä Richterin asteikolla Wikipediasta lunttaamani luokituksen mukaan. Hain tietokannasta kaikki 1.1.1990-1.1.2010 rekisteröidyt valtavat, eli yli 8,0 Richterin järistykset, sekä voimakaat ja erittäin voimakkaat 6,0-8,0 Richterin maanjäristykset. Yritin hakea samalta aikaväliltä myös pienehköt ja keskinkertaiset 4,0-6,0 Richterin järistykset, mutta tuloksia oli liian paljon ja hakukone antoi tuloksia vain yhden vuoden ajalta, joten päädyin poimimaan kaikki 1.1.2009-1.1.2010 rekisteröidyt 4,0-6,0 Richterin järistykset. Siirsin tiedot Excelin kautta MapInfoon ja tein kolme pistekarttaa eri suuruisien maanjäristysten esiintymisestä.

Innostuin tekemään kartoista animaation. Animaatiot on hauskoja, ja sopivat mielestäni hyvin haalimani maanjäristysaineiston visualsointiin. Löysin netistä ilmaisen GIF animaatioita tekevän sivuston picasion.com, jonka käyttöön ei tarvitse muuta kuin ladata valmiit kuvasarjan kuvat palvelimelle. Tein animaatiota varten kolme karttaa legendoineen; ensimmäisessä on pelkät yli 8 Richterin maanjäristykset, toisessa kaikki yli 6,0 Richterin järistykset ja viimeisessä kaikki MapInfoon syöttämäni maanjäristykset kolmeen eri luokkaan jaoteltuna. Lopputulos näyttää tältä:

Animaatiota ei valitettavasti saa tuon suuremmaksi, mutta siitä näkyy silti mielestäni kaikki oleellinen. Animaation voisi toki toteuttaa opetustilanteessa myös laittamalla diasarjan kuvat esim. PowerPointtiin eri sivuille ja vaihtelemalla niitä keskenään. Itseäni häiritsee hieman se, että 4,0-6,0 Richterin järistykset on kuvattu suuremmilla palloilla kuin 6,0-8,0 Richterin järistykset. Pienet pallot eivät kuitenkaan olisi erottuneet animaation viimeisessä diassa keskimmäisen luokan palloista, ja toisaalta alimman luokan järistyksiä esiintyy useita päällekkäin, joten olkoon pallojen koko nyt sitten ihan perusteltu.. Tarkkaavaisimmat (tai näsäviisaimmat) oppilaat saattavat myös huomata, että luokkarajat menevät päällekkäin (esim. 4,0-6,0 ja 6,0-8,0), mutta tämä ei käytännössä vääristä kartan viestiä.

Animaatiosta käy selkeästi ilmi eri suuruisten maanjäristysten sijainti ja määrä. Valitsemani aikahaarukka sisältää maanjäristyksiä joiden jälkiä korjaillaan yhä tänäkin päivänä, mikä tekee aiheesta konkreettisen ja mielenkiintoisen. Animaatio sopisi näytettäväksi oppilaille joilla on jo jonkin näköistä pohjatietoa maanjäristyksistä. Aikaisemmin opitun perusteella voidaan mm. huomata, että animaation pisteet mukailevat kuva kuvalta yhä selkeämmin mannerlaattojen rajakohtia. Richterin asteikon logaritmisuus on myös hyvä selventää oppilaille.

Opettajana kiinnittäisin huomion seuraaviin asioihin:

• Maanjäristysten sijainti: Eroja ja yhtäläisyyksiä eri vahvuisten järistysten sijainnissa. Miksi vain heikoimpia maanjäristyksiä esiintyy mannerten sisäosissa? Järistysten voimakkuuksien yhteys järistysten sijaintiin? (–>keskiselänteissä heikompia järistyksiä verrattuna törmäys- ja subduktiovyöhykkeisiin) & animaation vertailu karttaan mannerlaattojen sijainnista,esimerkiksi tällaiseen.
  • Aikaväli: 4,0-6,0 Richterin järistykset ovat vain vuodelta 2009, mutta täyttävät silti karttaa huomattavasti enemmän kuin kahdenkymmen vuoden aikana rekisteröidyt yli 6,0 Richterin maanjäristykset –> heikompia järistyksiä esiintyy useammin ja laajemmalla alueella, kun taas voimakkaimmat järistykset ovat keskittyneet tiettyihin kohtiin pitkälläkin aikavälillä.
  • Ihmiset maanjäristysalueilla: vertailua maailmanlaajuisiin väentiheyskarttoihin (yksi esimerkki täällä) ja suurkaupunkien sijaintiin (melko hyvä kartta löytyy täältä), lisäksi oppilaiden kanssa voitaisi käydä läpi muutama tapausesimerkki menneen vuosikymmenen tuhoisimmista maanjäristyksistä (esim. vuonna 2004 monia suomalaishenkiäkin vaatineen tsunamin aiheuttanut yli 8,0 Richterin järistys Intian valtamerellä).