Tiedekirjoja koko maailmalle – Helsingin yliopiston kirjasto mukana hankinnassa

This post is also available in: englanti

Helsingin yliopiston kirjasto on hankkinut joukon e-kirjoja avoimesti saataville. Kokoelma on tarjolla OAPEN –verkkokirjastossa, ja koostuu 28 kansainvälisten yliopistokustantajien julkaisemista lähinnä humanistis-yhteiskuntatieteellisestä kirjasta.

Hankinta on tehty yhdessä lähes kolmen sadan muun kirjaston kanssa. Perinteisesti yliopistokirjastot ovat hankkineet e-kirjat vain oman yliopistonsa verkon kautta käytettäviksi. Kansainvälinen yhteishankinta on kokeilu, joka liittyy  Knowledge Unlatched –hankkeeseen. Sen tavoitteena on edistää tieteellisen kirjallisuuden avointa saatavuutta (Open Access).

Suomesta kokeiluun osallistuu tässä vaiheessa Helsingin yliopiston kirjasto, Ruotsista kolme yliopistokirjastoa (Tukholma, Uppsala ja Lund).

Knowledge Unlatched -hankkeen yhtenä tavoitteena on lobata avoimen saatavuuden mallia tiedeyhteisöille, tutkimuksen rahoittajille, kirjastoille ja kustantajille. Hankkeessa pyritään selvittämään, ”onko mahdollista kehittää sellaista tieteellisen kommunikaation ekosysteemiä, joka olisi  parempi kaikille”. Kiinostuneet voivat rekisteröityä hankkeen sivuilla osallistuakseen seuraaviin hankintakonsortioihin. Lisää tietoa hankkeesta ja sen hyödyistä kirjastoille, käyttäjille, kustantajille ja kirjoittajille löytyy hankkeen verkkosivuilta.