Valinnanvaraa ja vaihtoehtoja riittää

Heräänkö nyt vai vähän myöhemmin? Menenkö tuttuun ja useimmiten käyttämääni lounasravintolaan vai menenkö jonnekin muualle? Otanko lounaaksi salaattia vai pastaa? Ostanko itselleni vielä jälkiruoaksi jotain pientä hyvää vai ajattelenko tulevaa rantakautta ja linjojani ja jätän kokonaan herkut ostamatta? Menenkö illalla jumppaamaan, otanko töistä palattuani pienet päiväunet, menenkö ulos ulkoilemaan, entä leffaan, entä katselenko pelkästään telkkaria, juoksenko kaupoissa etsimässä jotain uutta kivaa kevättä ajatellen, vai perehdynkö viestinnän lainsäädäntöön viestinnän politiikka ja sääntely- kurssin esseetä varten?

Kuten edellä mainitusta huomaa, kohtaamme päivittäin lukuisia erilaisia valintoja ja vaihtoehtoja. On vain valittava lukuisista erilaisista vaihtoehdoista itselle ne kaikkein sopivimmat ja mieluisimmat vaihtoehdot. Tarjontaa ja kilpailua kun on niin paljon. Toisaalta kova kilpailu tekee monet vaihtoehdot yhä paremmiksi. Useiden toimijoiden on oltava yhä parempia menestyäkseen kilpailussa. Muuten ne yksinkertaisesti putoavat pois pelistä ja eivät selviydy.

On huomattava, että myös eri oppilaitokset kohtaavat kovaa kilpailua oppilaistaan. Saadakseen parhaat mahdolliset oppilaat, niiden on luotava itsestään hyvä brändi. Pelkkä ulkoisen kuvan rakentaminen ei kuitenkaan riitä, vaan niiden on todella myös oltava itsessään hyviä. Muuten hyvä kuva sortuu.

Tällä hetkellä monet eri oppilaitokset ovatkin useiden ihmisten mielessä kun tavoitellaan pääsyä sinne omasta mielestä kaikkein parhaaseen oppilaitokseen omaa tulevaisuutta silmällä pitäen. Pääsykoekurssit ovat jo alkaneet, tai jotkut ovat vasta alkamassa, kirjastot ovat täynnä pääsykokeisiin pänttääjiä.  Kaikilla se sama tavoite silmissä: uusi kovasti haluttu opiskelupaikka.

Joka vuosi moni nuori jää kuitenkin ilman haluamaansa opiskelupaikkaa. Valitettavasti. Opiskelupaikat jaetaan periaatteella ”Nopeat syövät hitaat”.  Mutta omasta mielestäni hätä ei ole tämän näköinen. Aina löytyy vaihtoehtoja. Yksi hyvä ja erittäin kannatettava vaihtoehto on mennä töihin. Työkokemus ja työstä saatu palkka ei ole koskaan pahasta. Lisäksi tätä ns. välivuotta viettäessään voi entistä tarkemmin pohtia, että mitä oikein haluaa oikeasti tehdä työkseen isona, ja mikä se paras mahdollinen opiskelupaikka tätä työelämätavoitetta varten sitten todella on. Ja jos silti haluaa myös välivuotta viettäessään opiskella, niin sekin onnistuu! Avoin yliopisto tarjoaa tästä yhden erittäin hyvän esimerkin. Avoimessa yliopistossa pääset hyvin perehtymään tulevaisuudessa haluamaasi opiskelupaikan opintotarjontaan, ja ainahan on mahdollista päästä tutkinto-opiskelijaksi myös avoimen yliopiston väylän kautta. Ns. välivuosi ei taatusti järkevällä suunnittelulla mene hukkaan!

Ja mitä noihin omiin valinnan vaihtoehtoihini tälle illalle tulee, niin taidanpa tehdä sellaisen valinnan, että tällä kertaa sorrun taas katselemaan telkkaria ja ehkäpä myös hiukan ulkoilemaan.

Mukavaa kevätkeskiviikkoa kaikille!