Kamppailuntutkimusta Trierissä (konferenssiraportti)

Olin loppuviikosta Trierissä Eric Burkartin ja Eva Bischoffin järjestämässä kamppailuntutkimuksen (martial arts studies) konferenssissa “Fighting – Knowledge – Bodies“. Kuulin konferenssista Ericiltä ollessani viimeksi Leedsissä, ja onnistuin järjestämään itselleni matkan suhteellisen lyhyellä varoitusajalla.

Paul Bowman, ‘Everybody Was Kung Fu Writing: The Age of Self-Defence Books’.

Saavuin mukaan houkuttelemani Joeli Takalan kanssa Frankfurtiin keskiviikkoaamuna, mistä jatkoimme junalla Koblenzin kautta Trieriin. Konferenssiohjelma alkoi vasta illalla Frankenturmissa, jossa tervetuliaissanojen jälkeen Paul Bowman puhui kamppailulaji- ja itsepuolustuskirjallisuudesta. Ilta jatkui viinillä ja juustolla.

Torstaina tapahtumapaikkana oli Trierin kaupunginkirjasto. Alkusanojen jälkeen keynote-luennon piti Ben Spatz, jonka teokseen What a Body Can Do (2015) olin hiljattain tutustunut. Luennon aikana toteutimme kolmen hengen ryhmissä pienimuotoisen kehollistetun tiedon tutkimuksen laboratorion.

Torstain paneelin aiheena oli tieto. Ensimmäisen esitelmän piti Mario Staller, joka puhui kamppailutiedon syntymisestä ja välittymisestä ekologisen dynamiikan viitekehyksessä. Kiinnostavana yksityiskohtana oli koe, jossa poliiseja oli koulutettu reagoimaan veitsiuhkaan kahdella eri tavalla, ja miten opetustavan ero vaikutti toimintaan osittain yllätyksellisessä koetilanteessa.

Eric Burkart, ‘Bodies, Artefacts, Embodied Knowledge: Fighting Practices and Assemblage Theory’.

Eric Burkart piti samanhenkisen esitelmän kuin Leedsissä siitä, miten hän näkee kamppailun Manuel Delandan assemblaasiteorian näkökulmasta. Lounaaksi oli keittoa. Lopuksi Eva Bischoff käsitteli maskuliinisuutta ja rotua 1970-luvun kamppailulajirepresentaatioissa. Osana virallista ohjelmaa oli myös historiallinen kiertokävely Trierissä Simon Karstensin asiantuntevalla opastuksella.

Paneelien jälkeen pistäydyimme kirjaston museoon,  jossa oli esillä kaikenlaista kiinnostavaa, vaikken osaakaan erityisesti nauttia lasin takana olevista, yhdelle aukeamalle pysähtyneistä kirjoista. Illalla syötiin Herrlich Ehrlich Trier -nimisessä ravintolassa, mistä jatkoimme astetta raskaampaan musiikkiin keskittyvään pubiin. Melusta huolimatta sain käytyä erittäin hyödyllisen keskustelun Daniel Jaquet’n kanssa.

Perjantaiaamuna ohjelma alkoi samassa paikassa kuin edellispäivänä Greg Downeyn keynote-luennolla ihmisen kamppailukyvystä antropologisesta näkökulmasta. Erityisenä kritiikin kohteena oli 2013 ilmestynyt artikkeli, jonka mukaan ihmisen käsi olisi kehittynyt nyrkillä lyömistä varten erotuksena muista ihmisapinoista.

Daniel Jaquet, ‘Body of Steel: Fighting in Armour According to the Fight Books (15th-16th c.)’.

Päivän paneelin kantavana teemana olivat kehot ja artefaktit. Ensimmäisenä puhui Romana Kaske varusteiden roolin tulkinnasta saksalaisessa epiikassa, minkä jälkeen Sixt Wetzler vastasi kysymykseen, miksi miekat kiinnostavat ihmisiä, ja burritolounaan jälkeen Daniel Jaquet kertoi haarniskassa suorittamistaan kokeista ja niiden merkityksestä.

Sixt Wetzler toi mukanaan miekan.

Illalla suuntasimme Weingut Deutschherren-Hofiin syömään sekä maistelemaan valkoviinejä. Aterian päälle tutustuin myös uuteen erinomaiseen puristejäteschnapsiin tuotenimeltä Alter Tresterbrand.

Yleisellä tasolla on todettava, että konferenssin käytännön järjestelyt olivat sijainnin, lounaiden, kahvituksen ja oheisohjelman osalta aivan erinomaisia.

Lauantaina lähdimme Trieristä samalla tavalla kuin olimme tulleetkin – junalla Koblenzin kautta Frankfurtiin. Frankfurtissa kävimme katsastamassa toisen maailmansodan jäljiltä jälleenrakennetun Liebfrauenkirchen sekä sen vieressä sijainneen Marxbrüder-killan päämajan sijaintipaikkan. Torin laidalta löysimme myös erinomaisen ruokapaikan (Metzgerei Heininger), jossa nautimme luonnollisesti frankfurtereita. Hieman pitemmällä sijaitsevalla, varsinaisella Fechtschule-tapahtumapaikalla (Römerberg) emme tulleet käyneiksi.

Laitan tähän loppuun vielä linkit kolmeen relevanttiin open access -julkaisuun, jotka saattavat kiinnostaa blogin lukijoita: