Kurssikerta V

Kurssikerralla viisi perehdyttiin enemmän QGis:in laskuominaisuuksiin sekä bufferointityökaluun. Työkerran aikana oli tarkoitus tutkia muun muassa pääkaupunkiseudun lentokenttiä, asemia ja taajamia.

Kurssikerran aikana havaitsin, kuinka kivaa QGis:in kanssa toimiminen voi olla. Itse töiden tekeminen oli miellyttävää, sillä olimme aikaisemmilla kurssikerroilla käyneet läpi tarvittavien komentojen käytön. Työtä tehdessä toki tuli kompasteltuakin. Huomasin esimerkiksi sen, kuinka välillä tunneilla keskityn liikaa tehtävien suorittamiseen ohjelmiston toimintojen ymmärtämisen sijaan. Kohtasin välillä työkaluja, joita olimme käyttäneet tunneilla aikaisemmin, mutten vain saanut muisteltua miten niitä käytetään oikein. Työn tekeminen olisikin ollut melko nopeaa, jos muisti vain olisi pelannut.

Tässä vaiheessa opiskelu-uraani havaitsin myös sen, ettei QGis osaamiseni riitä ongelmatilanteissa pitkälle. Osaan vasta muutamien tärkeimpin toimintojen käyttöä, mutta virheilmoitusten ilmestyessä olen pulassa. Ohjelma usein valitti esimerkiksi geometrian olevan vääränlainen, enkä päässyt aina eteenpäin tämän takia. Joitain vastauksia sain tunnin aikana koottua taulukkoon, mutta en ole yhtään vakuuttunut niiden todenmukaisuudesta. Koin myös ongelmia Uima-altaat ja saunat -osion yhteydessä asioiden visualisoinnissa. Iida Kokkisen tapaan en saanut aikaiseksi karttaa, jossa kaupunginosien uima-allas osuudet näkyisivät diagrammien avulla. Hänen tapaansa kokeilin kaikkia osaamiani komentoja ja toimintoja, mutten saanut mitään järin upeaa aikaiseksi. Joko tein jotain väärin toimintojen yhteydessä tai en vain osannut käyttää oikeita toimintoja.

QGis on hyvä työkalu ongelmien ratkaisuun ja niiden luonteen havainnollistamiseen. Ohjelmistolla on kuitenkin rajansa. Esimerkiksi työskentelyssä käytettyjen aineistojen rajottuneisuus vaikuttaa paljon myös lopputulokseen. Jos ohjelmaan lisätyt tiedot ovat puutteellisia tai vääriä, voi ohjelman luomus muodostaa ilmiöstä täysin vääränlaisen kuvan. Tämän lisäksi QGis on ohjelma, jota on melko hankala käyttää ilman kokemusta. Olemme nyt jo viidenessä kurssikerrassa, enkä usko osaavani lähes mitään ohjelmiston käytöstä. Jokaisen komennon toimimista varten on tiedettävä tasan tarkkaan mitä nappuloita on painettava, mitkä tasot on valittava ja mihin kansioon asiat tallentuvat. Pienetkin huolimattomuusvirheet voivat johtaa vääriin tuloksiin tai siihen, että työ tai sen vaihe on tehtävä uudestaan. Toisaalta ohjelma opettaa samalla käyttäjälleen kärsivällisyyttä.

Taulukko kurssikerran 5 tehtävistä

 

Lähteet:

Kokkinen, I. (2020). Alkoi mennä hermo. Luettu 21.4. https://blogs.helsinki.fi/iixkokki/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *